Recensie: ‘Blauwdruk van Geluk’, Petra Kruijt

Het is alweer het zevende feelgoodboek van de hand van Petra Kruijt. De schrijfster die er bekend om staat om liefdevolle romans te schrijven, met een realistische randje. Een omschrijving die zeker opgaat voor haar nieuwe boek ‘Blauwdruk van geluk‘, die ze uitbracht bij uitgeverij Zomer & Keuning.

‘Hoofdpersoon Navy werd geboren op het witte doek. Haar moeder ging namelijk zo ver met methodacting dat ze tegelijk met haar personage zwanger werd. De film werd een kaskraker, en de baby? Die werd in één klap beroemd. Navy’s jeugd bestond uit huiswerk maken op de set, rodeloperfeestjes en het gevoel dat ze een accessoire was. Nu is Navy, die zichzelf liever gewoon Avy laat noemen, een twintiger die schoonmaakwerk doet in een hotel. Ze probeert daarnaast aan de bak te komen als actrice. Zonder succes, tot ze filmmaker Raoul ontmoet. Hij gelooft in haar. Maar is dat terecht?’

Ik hou van de boeken van Petra Kruijt! Sinds ik haar serie ‘Liefde in de lucht’ las ben ik verslingerd geraakt aan haar boeken. Dit voorjaar brengt ze ons wederom een pareltje van haar hand ‘Blauwdruk van geluk’. Een feelgoodroman over de bittere kant van glamour, met uiteraard veel liefdevolle momenten, waarin de schrijfstijl van Kruijt schittert als nooit te voren.

In ‘Blauwdruk van geluk’ maken we kennis met de krachtige Navy, die liever Avy wordt genoemd. Ze werkt als schoonmaakster in een hotel maar droomt heimelijk van een carrière als actrice (net zoals haar moeder), al blijkt dat niet zo makkelijk om voor elkaar te krijgen. Totdat ze filmmaker Raoul tegenkomt. Kruijt brengt twee interessante personages bij elkaar en beschrijft het verhaal vanuit beide perspectieven. Zo leer je niet alleen de personages goed kennen, maar word je ook dichtbij hen gebracht. Je voelt de passie van Navy om actrice te worden, staat naast haar tijdens de audities en juicht met haar mee tijdens mooie momenten. Dit geldt ook voor Raoul. Kruijt zet je als een goede vriend schouder aan schouder naast de personages. Hoofdpersonages die allebei een eigen stem hebben. Kruijt blijkt een ware koningin in het schakelen tussen personages, waarbij ze hun eigen stem niet verliezen. Je weet wanneer je over Navy leest of Raoul, Kruijt sluit het taalgebruik aan op haar personages en zet zo een prachtige mozaïekvertelling neer.

‘Feelgood op en top met een mooi realistisch randje!’

De schrijfster bezit over een verslavende vlotte schrijfstijl waardoor je in een mum van tijd door het boek vliegt. Dat ze daarnaast ook een aantal plottwisten in het verhaal heeft verwerkt, die je wel ziet aankomen maar geen afbreuk doen, en de spanning goed opvoert werkt het fenomeen ‘ik lees nog een stukje’ goed in de hand. Dit in combinatie met de prachtige onderliggende boodschappen en onderwerpkeuze zorgt voor een verhaal waarin je meegezogen wordt en even alles om je heen vergeet. Kruijt laat een mooie ontwikkeling zien bij haar personages, waar je gaandeweg het boek steeds meer in meegenomen wordt. Vragen als ‘wie wil ik zijn’, ‘doe ik het goed’, ‘hoe kan ik mijn dromen najagen’, lopen als een rode draad door het verhaal en zorgen dat je jezelf kunt identificeren met de personages. Dit geeft het dat mooie realistische randje waar Kruijts boeken om bekend staan.

‘Blauwdruk van geluk’ is een heerlijke feelgoodroman met een prachtige onderliggende laag. Een verhaal om bij weg te zwijmelen, even alles om je heen te vergeten en te genieten van de geweldige schrijfstijl van Kruijt!