Recensie: ‘Bomen Memoryspel’, Royal Botanic Gardens

We zien ze dagelijks, maar toch kijken we er maar weinig naar: bomen. Neem je de tijd en bekijk je ze van dichtbij dan zie je de prachtige stammen, de nerven op de bladeren en de kleurenpracht die zich boven je hoofd uitspreidt. In samenwerking met de Royal Botanic Gardens ontwikkelde uitgeverij Laurence King (In Nederland door BIS Publishers vertegenwoordigd), het Bomen Memoryspel!

I love spelletjes! En dan ook het liefste spelletjes die prachtig zijn vormgegeven met pakkende illustraties. Toen het ‘Bomen memoryspel’ op de deurmat viel, viel mijn oog meteen op de gedetailleerde illustraties op het doosje. Grote bomen met lange stammen en kleurige bladeren zijn met minimalistische penseelstreken geschilderd en afgebeeld op het spel. Wie vervolgens het doosje opent stuit daar eerst op een boekje met informatie over de bomen en bijbehorende bladeren die in het spel zitten. Hierin leer je onder andere dat de tamme kastanje van nature uit Zuid-Europa, West-Azië en Noord-Afrika komt. Maar daar houdt het voor de makers niet op, ze gaan ook in op de culturele aspecten van de bomen. ‘Kastanjes worden vaak geroosterd of gepoft en zijn een geliefde snack, die veelal op straat wordt verkocht’. Het is dan ook zeker een aanrader om dit boekje eerst door te lezen, erg interessant!

‘Het Bomen Memoryspel is niet alleen erg leuk, maar ook een leerzaam spel’

Onder het boekje vind je vijftig geïllustreerde memorykaarten van bomen en hun bladeren. Het zal geen verrassing zijn de illustraties ook hier prachtig zijn. Voor de kaarten is gekozen voor een rustige setting met een witte achtergrond waar de afbeeldingen op zijn geplaatst. Op de achterkant van de kaarten staan de illustraties in het klein, waardoor ze samen op tafel ook een gezellig gezicht brengen. Het spel zelf is erg leuk om te spelen. Al ben ik wel met de helft van de kaarten begonnen. Ik ben zelf niet heel bekend met alle bomen, behalve de standaard eik. Door te beginnen met de helft van de bomen begon het spel iets simpelere waardoor je het aanblik ervan ook goed leert kennen. Zodra we er wat handigheid in kregen en de memory’s makkelijk konden leggen hebben we de rest van het spel erbij gepakt. (Echt een tip voor iedereen die niet zoveel van bomen afweet, anders is het echt letterlijk ‘door de bomen het bos niet zien’).

Het ‘Bomen memoryspel’ is naast een zeer leuk, ook een leerzaam spel. Na het spelen van het spel kun je buiten steeds meer bomen herkennen en kijk je ook beter naar de prachtige natuur om je heen. Ik heb erg genoten van dit spel en hoop dat er snel een twee versie gemaakt gaat worden met meer exotische bomen zodat we ook daar meer over kunnen leren!

Heb jij ‘Bomen memoryspel’ ook gespeeld? Laat weten bij de reacties wat jij van dit spel vindt!