Recensie: ‘Boy Queen’, George Lester

Als hoofdpersoon Robin wordt afgewezen voor de dansschool waar hij al zijn hele leven van droomt om aan te studeren, besluit hij het over een andere boeg te gooien. Een boeg vol glitter en glamour, die veel emoties met zich meebrengt. Maak kennis met het YA-debuut van schrijver George Lester ‘Boy Queen‘.

Robin Cooper ziet zijn zorgvuldig uitgestippelde toekomst voor zijn ogen afbrokkelen… Terwijl zijn vrienden op het punt staan om naar de universiteit te gaan, krijgt hij de ene na de andere afwijzingsbrief van toneelscholen. Onzeker over wat hem nu te doen staat en of hij genoeg talent heeft om zijn dromen alsnog waar te maken, besluiten Robin en zijn beste vrienden een avond uit te gaan om alles te vergeten. Ze bezoeken een lokale dragshow en die avond wordt Robin compleet verliefd op drag performance. Is er dan misschien een ander, schitterend pad voor hem weggelegd…? Een glimmend pad vol glitter?‘ (Uitgebracht door Moon Young Adult, vertaald door Tom ten Hove).

Twee sprankelende ogen, perfect aangebracht make-up en een paar rode lippen. De cover van ‘Boy Queen’ had wat mij betreft niet meer spot on kunnen zijn dan dat hij nu al is. Het maakt nieuwsgierig naar het verhaal dat het huist, wekt interesse om meteen te gaan lezen en schept verwachtingen over het verhaal dat zich tussen de pagina’s afspeelt. Een verhaal dat je zal vastgrijpen, waarvan je nieuwe kennis opdoet en dat je verwondert en verrast achterlaat. Tijd om kennis te maken met ‘Boy Queen’!

In ‘Boy Queen’, het YA-debuut van schrijver George Lester maken we kennis met Robin. Een jongen die helemaal opgaat in de wereld van dans. Hij houdt ervan, hij doet het het liefst en kan niet zonder leven. Een keuze voor een vervolgopleiding aan een dansschool is dan ook al snel gemaakt. Helaas moet hij daar wel een auditie voor doen, waarbij alleen ambitie niet genoeg is, de school wijst hem af. De altijd goedlachse Robin zit er doorheen, maar vindt zijn passie voor dansen en optreden terug als hij naar een Drag Show gaat. Lester laat ons kennismaken met een heerlijk personage om te volgen. Iemand met zijn hart op de tong, maar toch ook onzeker over dingen in het leven. Iemand die zijn passie en dromen achternagaat, maar daarnaast ook tegen wordt gehouden door zijn omgeving. Een mateloos interessant personage waar je vanaf de eerste pagina mee meeleeft en niet kan wachten om te lezen hoe het met hem verder gaat. Complimenten ook voor de schrijver om dit verhaal vanuit de ik-vorm op te tekenen. Dit zorgt ervoor dat er al snel een band ontstaat tussen lezer en personage, je voelt mee met alle emoties van Robin die Lester op een prachtige manier naar papier vertaald. Maar dat niet alleen, doordat het vanuit de ik-vorm is geschreven voelt het ook kwetsbaar, open en eerlijk. Uiterst mooi om zo een YA-verhaal op te tekenen.

‘Een verhaal om nooit meer te vergeten!’

Dat Lester dan ook over een fijne schrijfstijl bezit mag duidelijk zijn. Hij zet gedetailleerde momenten neer in een verhaal dat verder vooral gedreven is door dialogen. Een mooie manier om het verhaal van Robin op te tekenen. Deze manier van schrijver zorgt er echter wel voor dat vooral in het begin de vaart redelijk uit het verhaal wordt gehaald. Tot een derde van het boek is niet helemaal duidelijk waar het verhaal heengaat en zien we vooral het verdriet dat Robin met zich meedraagt omdat hij is afgewezen. Ook worden alledaagse zaken dan met veel ruimte uitgelicht, wat zorgt dat het verhaal hier en daar voortkabbelt. Echter wordt dit halverwege het verhaal zeker goedgemaakt als gebeurtenissen elkaar in een rapper tempo opvolgen.

Lester deinst daarnaast niet terug om moeilijkere, beladen onderwerpen te behandelen in ‘Boy Queen’. Zo komt onder andere geweld tegen LHBTIQ+’ers naar voren. De schrijver laat zien wat een trauma dit achterlaat, dat dit moet worden aangepakt en nooit mag gebeuren. Iets dat je als lezer alleen maar kunt toejuichen en een diepe buiging voor kunt maken. Lester brengt ons namelijk niet alleen een leuk YA verhaal, maar ook een verhaal dat broodnodige kennis overdraagt en een licht schijnt op gelijkheid en trots.

‘Boy Queen’ is een fijne YA waarin Lester pakkende onderliggende boodschappen heeft verstopt. Een verhaal dat staat door het krachtige hoofdpersonage Robin, dat mooi is geschreven waardoor je helemaal met hem mee kunt leven en dat je nog lang zal bijblijven. Een verhaal om nooit meer te vergeten!