Recensie: ‘Branding’, Jackie van Laren

Zeg je ‘een nieuw boek van Jackie van Laren’, dan antwoord ik meteen met: ‘Ik plan een dag vrij!’. Van Laren is al jaren een van mijn favoriete schrijfsters, en niet alleen van mij. Haar boeken vliegen als warme broodjes over de toonbank, vooral de alom geliefde Eilandliefde-serie. Na vijf heerlijke boeken, voegt van Laren daar deze zomer het zesde deel ‘Branding‘ aan toe.

‘Tjerk Boomsma, leider van de reddingsbrigade, ex-commando en eigenaar van Pension Westerveld, is degene bij wie iedereen op het eiland aanklopt als er iets aan de hand is. Nu burgemeester De Lange weg is en er nog geen nieuwe burgemeester is aangesteld, geldt dat des te meer. Ook de vriendengroep die samen strandtent Grote Vis runt kan op zijn onvoorwaardelijke steun rekenen: bij alle perikelen rondom Wende en Axel, Cam en Mayke, Vincent en Milena en alle andere oude bekenden uit de Eilandliefde-serie weet Tjerk wel raad.

De stoere, koppige Tjerk is van nature een einzelgänger, maar door alles wat er speelt op het eiland, en door de komst van een nieuwe burgemeester – een stevig type, zowel bestuurlijk als fysiek – kan hij zich niet afzijdig houden. Botsingen zijn onvermijdelijk. En toch: gaandeweg groeit er in hem een voorzichtig vlammetje voor iemand bij wie hij dat absoluut niet had verwacht. Is de liefde dan toch nog voor hem weggelegd?‘ (Uitgegeven door Boekerij).

De boeken van Jackie van Laren, het zijn stuk voor stuk pareltjes. Ze bezitten altijd over intrigerende, ontroerende maar ook zeker feelgood verhaallijn, krachtige personages en dito schrijfwerk. Dat de schrijfster dan ook de harten van veel romanlezers heeft veroverd is zeker te begrijpen. Vooral met haar Eilandliefde-serie wist ze hoge ogen te gooien. Maandenlang zaten we aan de pagina’s gekluisterd om te lezen over Wende, Vincent, Axel en al hun vrienden. Tijd om het leven in te duiken van Tjerk, de leider van de reddingsbrigade en ex-commando in ‘Branding’. Een boek dat zeker alle ingrediënten bevat om het een echte Van Laren te maken, maar mij niet helemaal wist te overtuigen.

We beginnen het boek met een korte samenvatting over het leven van Tjerk, wat hij heeft gedaan voordat hij op het eiland kwam en hoe dit zijn leven heeft beïnvloed. Daarna duikt Van Laren meteen in het verhaal en maken we kennis met de stoere, mannelijke en krachtige Tjerk. De man die voor niets of niemand terugdeinst, maar wel een dagje ouder is geworden en niet zomaar met alles meer mee kan doen. Hij is daarnaast getekend door de dingen die hij heeft gezien tijdens zijn missies en laat niet zo snel iemand dichtbij. Een personage zoals we ze van Van Laren gewend zijn en wederom mateloos interessant. We worden dicht bij hem in de buurt gebracht doordat de schrijfster het verhaal vanuit de ik-vorm heeft opgetekend, maar de pensioeneigenaar laat niet meteen het achterste van zijn tong zien. Gaandeweg het verhaal komen we steeds meer over hem te weten, en vallen de puzzelstukjes rondom Tjerk en de manier waarop hij naar het leven kijkt op zijn plaats. Van Laren zet met Tjerk een personage neer dat je wilt doorgronden, waarbij je wilt weten hoe zijn leven is verlopen en wat de toekomst in het verschiet heeft. Een prachtman waar je beetje bij beetje meer verliefd op wordt en die je in je hart sluit.

‘Een hoofdpersonage waar je van gaat houden!’

Van Laren steekt het boek in met haar vlotte schrijfstijl en weet daarmee meteen de toon te zetten voor de rest van het boek. Voor deze schrijfster geen ellenlange passages met mijmeringen, maar to the point schrijfwerk: waarbij emoties mooi worden blootgelegd en gevoelens inzichtelijk worden gemaakt. Het is echter wel deze manier van verhaalvertelling waardoor in het begin de connectie met de lezer hier en daar wat verloren gaat. De worldbuilding blijft wat uit, waardoor je niet meteen door hebt hoe de omgeving eruit ziet. Het vorige deel in de serie kwam begin 2021 uit, waardoor enige herhaling of gedetailleerde omschrijvingen van het eiland en haar bewoners zeker niet overbodig waren geweest. Desalniettemin wordt dit gaandeweg het verhaal wel beter en komen we er steeds meer in. Leuk detail ook dat Van Laren de personages uit de vorige boeken terug laat komen in intermezzo’s, waardoor je ook hen verhaal kunt blijven volgen.

Het laatste en zesde deel van de Eilandliefde-serie is er een voor de lange adem, maar waar je gaandeweg wel op een parel stuit die zeker de moeite waard is om te lezen. Tjerk is als personage heerlijk om te volgen, de verhaallijn is sterk en het schrijfwerk idem dito. Ik ben benieuwd wat de schrijfster ons in de toekomst nog gaat brengen!