Recensie: Breakfast at Tiffany’s, Truman Capote

Als boekenblogger lees je veel boeken die net pas zijn uitgekomen. Maar het is ook goed om een keer een blik te werpen op het verleden en te kijken wat voor pareltjes daar nog liggen te wachten om gelezen te worden. Deze week las ik een van die verhalen, Breakfast at Tiffany’s van Truman Capote.

Met haar warrige blonde haren, wipneus, donkere bril en chique zwarte jurken is Holly Golightly het evenbeeld van stijl en gevoel, waar ze ook gaat. Haar brownstone appartement ademt martini doordenkte feesten, waar Holly gastvrouw speelt voor zowel miljonairs als gangsters. Maar Holly verliest nooit haar ultieme doel uit het oog, een plek vinden zoals Tiffany’s dat maakt dat ze zich thuis voelt.

breakfast at tiffany's 2

Ik denk dat de meeste mensen bij het horen van Breakfast at Tiffany’s meteen zullen zeggen: ‘Oh die film met Audrey Hepburn‘. Wie herinnerd zich niet de legendarische poster waar Hepburn nonchalant poseert met een sigaret in haar hand. Meerdere malen werd hij nagemaakt voor tijdschriften. Maar waar begon dit allemaal? Met een boek uit 1958 van Truman Capote. En wat voor een boek. 99 pagina’s aan een verhaal over een vrouw die eigenlijk continu opzoek blijft naar wie ze is en waar ze zich thuis voelt. Een situatie die op de dag van vandaag voor vele nog steeds accuraat is.

Een schrijver zoals Capote kom je niet snel tegen. Zijn manier van schrijven is bijna poëtisch. De lange gedachtengangen tussen de dialogen door worden op geen een moment saai of te lang. Capote weet met dit korte verhaal je mee te nemen naar het New York van de jaren vijftig en zestig. Met toepasselijke feestje, leef- en kledingstijl. Holly Golightly blijft je continu verrassen en als je denkt dat je haar door hebt dan draait ze weer honderdtachtig graden waardoor ze een mythisch karakter wordt.

Breakfast at Tiffany’s is voor iedereen die de film heeft gezien en de versie van schrijver zelf nog een keer wil lezen. Daarnaast is het ook een goed boek voor lezers die zijn geïnteresseerd in het reilen en zeilen van New York in de jaren vijftig en zestig. Breakfast at Tiffany’s is een verhaal waar je gaandeweg van gaat houden en waardoor je opnieuw verliest wordt op lezen.

Heb jij Breakfast at Tiffany’s ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vond! Ik heb het boek alleen nog maar in het Engels gevonden en kan verder ook niet vinden of het in het Nederlands te verkrijgen is.