Recensie: ‘Bridgerton’, Julia Quinn

De hype van het afgelopen jaar, iedereen had het nog maar over één serie: ‘Bridgerton’. Het liefdesleven van Daphne en de hertog hield ons uren aan de buis gekluisterd, maar de liefde tussen deze twee personages kwam voor het eerst tot leven in de romantische boekenserie Bridgerton van Julia Quinn. Uitgeverij Boekerij brengt ons een prachtige movie tie-in editie, met daarin het verhaal over de ontluikende liefde tussen Daphne en hertog Simon. Het is tijd om verliefd te worden op de wereld van Julia Quinn met ‘Bridgerton, de ongetrouwde hertog‘.

Londen, 1813. De aanstaande verloving van Daphne Bridgerton en de aantrekkelijke hertog Simon Basset is het nieuws van de dag. Wat niemand weet, is dat de verloving slechts schijn is. Voor Simon is het de beste manier om de gretige moeders van jonge, huwbare vrouwen op een afstandje te houden. Voor Daphne trekt de zogenaamde interesse van een hertog weer andere geschikte huwelijkskandidaten aan.

Maar hoe beter Daphne hem leert kennen, hoe meer ze begint te geloven dat ze haar droomman al heeft gevonden. Daphne zal al haar charmes in de strijd moeten gooien om de eigenzinnige hertog ervan te overtuigen dat trouwen zo gek niet is, en dat zijn ideale vrouw veel dichterbij is dan hij denkt.

Ik val maar meteen met de deur in huis: I loved it! ‘Bridgerton, de ongetrouwde hertog’, is een heerlijke slow read, Jane Austen meets moderne tijd. Een verhaal om bij weg te zwijmelen en te genieten van de sprankelende schrijfstijl van Julia Quinn. Maak je maar op voor een recensie met een flink aan superlatieven, want deze girl is zeker fan!

Het verhaal zal bij velen bekend zijn door de immens populaire serie. Daphne, een jonge vooraanstaande dame heeft maar één doel in het leven, een geschikte man vinden, trouwen en een gezin starten. Maar helaas vlot het niet zo, totdat ze de ogenschijnlijke rokkenjager hertog Simon tegen het lijf loopt. Hij blijft het liefst uit te buurt van iedere vrouw die ook maar een glimpje droomt van een huwelijk en een kinderwens heeft. Al blijkt dat niet zo gemakkelijk als je midden in het trouwseizoen aankomt in het bruisende Londen. Daphne en Simon sluiten een pakt om elkaar te helpen, maar daar blijft het niet bij. Quinn zet met Simon en Daphne twee tegenpolen neer, waar Daphne alles overdekt, is Simon juist meer van leven in het moment. Daarnaast spendeert Daphne graag al haar tijd met haar familie, terwijl Simon het liefst op kilometers afstand van zijn vader blijft door jeugdtrauma’s. Tegenpolen, waartussen de chemie, door Quinn sprankelende schrijfstijl, van de pagina’s spat.

De schrijfster heeft ervoor gekozen om het verhaal te vertellen in een mozaïekvertelling, waardoor je als een vogel boven het verhaal hangt en van iedereen een stukje meekrijgt. Deze manier van verhaalvertelling, als hij goed wordt ingezet, zorgt ervoor dat je als lezer een band opbouwt met alle personages. En dat heeft Quinn gedaan! Je leert niet alleen Daphne en Simon goed kennen, maar krijgt een mooi kijkje in het leven van alle Bridgerton kinderen. De schrijfster geeft haar bijpersonages de ruimte om hun eigen verhaal te vertellen, waardoor iedereen al snel een plekje in je hart verovert. Daarnaast is Quinn een koningin als het aankomt op het verwerken van spanning in een verhaal. Hoewel het verhaal een slow read is, worden er zoveel plot twisten opgevoerd dat ik maar door bleef lezen om erachter te komen hoe het met iedereen afloopt.

‘Jane Austen meets Downtown Abbey met een vleugje Gossip Girl’

Quinn’s beeldende, bloemrijke manier van schrijven (Die in het Nederlands tot leven wordt gebracht door vertaler Karin Breuker) doet denken aan Jane Austen, maar dan met een modern vleugje. Zo begint ze het boek met: “De geboorte van Simon Arthur Henry Fitzranulph Basset, graaf van Clyvedon, werd uitbundig gevierd. Kerkklokken luidden urenlang, de champagne vloeide rijkelijk in het gigantische kasteel dat de pasgeborene zijn thuis zou noemen en het hele dorp Clyvedon legde het werk neer om deel te nemen aan het feest dat de vader van de jonge graaf had verordonneerd.” Een schrijfstijl die je helemaal meeneemt in het moment, zorgt dat je als lezer schouder aan schouder staat met de personages en je haast onderdeel van het verhaal voelt.

‘Bridgerton, de ongetrouwde hertog’ is een geweldig begin van de serie. De leuke personages, de pakkende verhaallijn en de sprankelende schrijfstijl van Quinn zorgt voor een verhaal waar je in een mum van tijd doorheen vliegt. Jane Austen meet Downtown Abbey met een vleugje Gossip Girl! Ik kan niet wachten om de vervolgdelen te gaan lezen! (En dat zijn er al best wat, dit jaar maakt uitgeverij Boekerij de serie compleet en zijn alle 8 boeken te lezen, het laatste boek komt in oktober uit. Bekijk hier alle boeken.)