Recensie: ‘Cinder & Ella, lang en gelukkig’, Kelly Oram

Toen we een paar jaar geleden voor het eerst kennismaakte met Cinder (aka Brian) en Ella werd YA-liefhebbend Nederland meteen gegrepen door het prachtige liefdesverhaal. Tijd voor een vervolg moet de schrijfster hebben gedacht en wat voor een vervolg! ‘Cinder & Ella, lang en gelukkig’ geeft ons weer all the feels en is een verhaal om niet meer te vergeten!

Eindelijk hebben Cinder – echte naam Brian – en Ella elkaar gevonden! Maar al gauw dringt de buitenwereld zich op. Brian is de hotste auteur van Hollywood en iedereen wil alles over hem weten. Dat merkt ook Ella, die plotseling – met brandwonden en al – in de belangstelling staat. Daarbij komt dat haar familie de relatie afkeurt. Is hun liefde sterk genoeg om de druk van de spotlights aan te kunnen? Of bestaat ‘lang en gelukkig’ alleen in sprookjes?’ (Uitgegeven door de Fontein, vertaald door Marjolijn Huiberts)

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen want wat een catchy, ontroerend en krachtig verhaal heeft Kelly Oram neergezet. Ik was al helemaal fan van Cinder en Ella na het lezen van het eerste boek, waarbij vooral hun sterke band meermaals voor prachtige ontroerende momenten zorgde. Maar na het lezen van dit pakkende vervolg kan ik alleen maar zeggen dat deze twee personages bovenaan mijn lijstje staan van favoriete koppels om over te lezen!

‘Cinder & Ella, lang en gelukkig’ gaat verder waar we in het eerste boek zijn gebleven. Brian, ook wel Cinder genoemd, en Ella hebben elkaar gevonden en zijn ontzettend verliefd op elkaar. Maar tijd om daar zelf even aan te wennen is er niet. De pers staat meteen voor de deur en als ze steeds dwingender worden om de eerste beelden van het verliefde koppel te hebben krijgt dat zijn weerslag op Ella en de mensen om haar heen. Oram zet met Ella en Brian vanaf het begin de personages neer zoals we ze kennen uit het eerste boek. Brian is heerlijk vlot, zegt wat hij denkt en vindt het niet erg wat mensen daarop te zeggen hebben. Ella is iets meer timide, maar onwijs krachtig in haar doelen najagen. De twee op papier zorgen weer voor overtuigende chemie, sprankelende gesprekken en vooral veel bewondering. En dat laatste zit hem in de groei die Ella doormaakt in dit verhaal, die Oram met verve naar voren brengt. Ella heeft derdegraads brandwonden die ze opliep tijdens een alles verwoestende brand in haar voormalige huis. Ze worstelt nog steeds met de gevolgen en vindt het lastig om haarzelf compleet te accepteren. Oram brengt haar emotionele groei prachtig naar voren, waarbij je de tissues gerust bij de hand kunt houden. De acceptatie, de manier waarop dit naar voren wordt gebracht en de boodschap die dit meegeeft, maar dit verhaal bijna onbeschrijfelijk mooi en van Ella een heldin die je nog boeken lang zou willen volgen.

‘Een boek om nog vaak te herlezen! Wauw wat een verhaal!’

Oram’s schrijfstijl is zoals we van haar gewend zijn, heerlijk vlot. Maar in dit verhaal laat de schrijfster ook een andere kant van haarzelf zien, ze duikt meer de diepte in met het verhaal maar ook met haar schrijfstijl. We krijgen mooie beeldende hoofdstukken voorgeschoteld waarbij je zelf haast het idee hebt dat je aanwezig bent in de ruimte. Hoewel het verhaal in het midden een klein beetje inzakt, zorgt deze schrijfstijl ervoor dat Oram de draad snel weer oppakt en dat je helemaal mee wordt gesleurd in het verhaal. Dat ze er daarnaast voor heeft gekozen om meerdere pakkende onderwerpen aan bod te brengen zoals: familie, acceptatie, verliefdheid, verdriet, teleurstelling, maakt dit boek voor mij helemaal af.

Ik ben onder de indruk van ‘Cinder & Ella, lang en gelukkig’. De pakkende verhaallijn, de prachtige ontwikkeling van Ella als personage en de mooie schrijfstijl van Oram maken dit een verhaal om te koesteren en nog vaak te lezen!