Recensie: ‘Circus of Wonders’, Elizabeth Macneal

Sinds ik ‘The Greatest Showman’ heb gezien ben ik nieuwsgierig geworden naar het leven van circusartiesten en hun passie voor deze acteerkunst. Toen ik dan ook de prachtige cover van ‘Circus of Wonders’ van Elizabeth Macneal zag, was ik meteen benieuwd naar het verhaal erachter. Tijd om kennis te maken met deze schrijfster en het pakkende verhaal dat ze heeft geschreven.

‘It is 1865 and in a coastal village in southern England, Nell picks violets for a living. Set apart from her community because of the birthmarks that pepper her skin, Nell keeps her head down and her sights small: her world is her beloved brother and devotion to the sea.

Then, Jasper Jupiter’s Circus of Wonders arrives on the outskirts of the village. Nell keeps her distance, but the night after the circus has apparently left, she is kidnapped. Her father has sold her, promising Jasper Jupiter his very own leopard girl. It is the greatest betrayal of Nell’s life, but as she comes to know the other performers and Jasper’s quieter, gentler brother Toby, Nell begins to wonder if becoming part of the Circus of Wonders is the best thing that has ever happened to her.’ (Uitgegeven door PanMacmillan)

Na een debuutroman die door de hele boekenwereld met plezier werd omarmd is Elizabeth Macneal terug met wederom een prachtig verhaal. Ze neemt ons mee naar de Victoriaanse tijd in Engeland, laat in de negentiende eeuw en brengt ons een verhaal dat je zal verwonderen, verbazen en meermaals zal verrassen door de intensheid ervan. In een woord: wauw!

In ‘Circus of Wonders’ maken we kennis met Nell, een jonge vrouw die haar hele leven al wordt gezien als ‘anders’ door de moedervlekken die ze op haar lichaam heeft. Haar dorpsgenoten zien haar als een freak, iemand die is vervloekt. Hoewel Nell diep ongelukkig is probeert ze haar leven zo goed en zo kwaad als het gaat vorm te geven. Maar daar komt van de ene op de andere dag verandering in als ze wordt ontvoerd en haarzelf ineens bevindt in de wereld van de circusartiesten waar Nell niet ‘ander’ is, maar juist gevierd wordt om haar talenten en haar uiterlijk. Wat begon als een nachtmerrie door de ontvoering zou zomaar eens haar redding kunnen zijn, of toch niet? Macneal brengt ons met Nell een uitermate boeiend hoofdpersonage, iemand waar je vanaf de eerste pagina meer van wilt weten. Nell wil het liefst haarzelf zoveel mogelijk verstoppen, maar aan de andere kant wil ze ook dat mensen eens verder kijken dan haar moedervlekken en haar echte ik zien. Je voelt haar verdriet, de worsteling die ze dagelijks moet doormaken, maar ook haar blijdschap als ze eindelijk het idee heeft dat ze erbij hoort. Dit maakt het verhaal intens en dat je er vanaf het eerste moment meteen inzit. Als lezer vorm je een band met Nell, trek je samen op en word je gaandeweg het verhaal vrienden.

‘Verbazen, verwonderen en verrassen, dit boek doet het allemaal!’

Macneal brengt ons een krachtig, indrukwekkend verhaal dat je niet in de koude kleren gaat zitten. Ze geeft ons een blik in de negentiende eeuw waar mensen dagelijks bezig waren met het bestempelen van anderen als ‘anders’, een obsessie hadden voor wat zij destijds freaks noemde. De schrijfster brengt ons een verhaal waarin deze en vele andere historische elementen naar voren komen, maar ook een verhaal over hoop, je plek vinden in de wereld, jezelf niet verbergen. Macneal verbindt deze thema’s met elkaar door haar adembenemend mooie schrijf- en vertelstijl. De schrijfster beschikt over een prachtige beeldende schrijfstijl die haast neigt naar het literaire door de manier van verhaalvertelling, zo bloemrijk. En zet dit kracht bij door haar weergaloze manier van het vertellen van een verhaal. Het principe ‘aan de pagina’s gekluisterd zitten’ wordt in dit boek naar een heel nieuw level getild. Ik heb het boek in een dag uitgelezen omdat stoppen met lezen echt geen mogelijkheid meer is als je begint, zo goed!

Macneal brengt ons met ‘Circus of Wonders’ een indrukwekkend verhaal, dat door merg en been gaat. Een verhaal dat je zal verrassen door de kracht van het hoofdpersonage en haar tocht naar zelfacceptatie, dat je zal verwonderen door de onderliggende boodschappen en zal verbazen door de historische elementen die zo accurate naar voren zijn gebracht dat het voelt als een boeiend geschiedenisles waarbij je alle informatie wilt opzuigen als een spons. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een intens mooi boek is dat ik iedereen kan aanraden.