Recensie: Dansen in het donker, René Appel

The Godfather van de thrillers is terug! En dit keer niet met een thriller maar een spannende roman over verlies, geloof en actuele problematiek. René Appel (ja, daar heb ik het natuurlijk over) brengt morgen zijn nieuwe  roman ‘Dansen in het donker‘ uit.

‘Inge is getrouwd en moeder van twee puberzonen, Finn en Olaf. Op een donderdagnacht staat de politie op de stoep: er is iets verschrikkelijks gebeurd met Inges man. Het gezin belandt hierdoor in een moeilijke periode. Finn slaat een voor zijn moeder onbegrijpelijke religieuze weg in. Olaf zoekt naar het werkelijke verhaal achter het ongeluk van zijn vader. Tot overmaat van ramp wordt Inge ook nog eens lastiggevallen door een man die haar blijft herinneren aan beloftes uit een verleden dat ze juist achter zich wil laten.’

Dat de boeken van René Appel als warme broodjes over de toonbank gaan zal voor menig fan geen verrassing meer zijn. Zijn verhalen zijn rijk aan details, vlot geschreven en uitermate spannend. ‘Dansen in het donker’ doet daar zeker niet voor onder. Deze keer geen thriller maar een roman, waarin hij excelleert. Appel heeft een boek neergezet dat perfect past in de tijdsgeest van dit moment. Het is hyper actueel vanwege de passages die hij in het verhaal verwerkt over actuele gebeurtenissen. Dit zorgt er tevens voor dat je als lezer het idee hebt dat je een non-fictie verhaal aan het lezen bent.

‘Dansen in het donker’ blinkt vooral uit door de schrijftechnieken die Appel in dit boek naar voren brengt. Een waar meesterwerk!

Appel schrijfstijl is zoals je verwacht: prikkelend, verslavend en zeer vlot. Al heeft hij zichzelf wel een moeilijke taak gegeven in dit boek. Zo schrijft hij vanuit meerdere personages en maakt hij ook gebruik van meerdere vertelvormen. De hoofdstukken vanuit Inge worden bijvoorbeeld geschreven in de hij/zij-vorm, de hoofdstukken van haar zoon Olaf vanuit de ik-vorm. Appel laat hier een knap staaltje schrijftechniek zien!

Hoewel ‘Dansen in het donker’ niet valt onder het genre ‘Thriller’ is het zeker spannend. Er zitten een aantal scènes in het boek waarbij je echt op het puntje van je stoel zit om erachter te komen wat er aan de hand is. Daarnaast brengt Appel de verhaallijnen van al zijn personages aan het einde van het boek in een spannende climax samen.

Het mag duidelijk zijn: ‘Dansen in het donker’ van René Appel is uitermate spannend, vlot en prikkelend geschreven maar blinkt vooral uit door de schrijftechnieken die de schrijver in dit boek naar voren brengt. Een waar meesterwerk!