Recensie: ‘De Abdij van Northanger’, Jane Austen

Jane Austen, een prominente Engelse schrijfster die een grote bijdrage heeft geleverd aan het literaire geschiedenis. Ze heeft ons tientallen verhalen gebracht die op de dag van vandaag nog steeds een invloed hebben op hedendaagse boeken. Een van haar meer onbekendere verhalen ‘De Abdij van Northanger‘ is door uitgeverij Rainbow uitgebracht in een prachtige editie. Tijd om kennis te maken met dit interessante en vooral pakkende verhaal!

‘Catherine Morland is een mooi maar naïef meisje van het platteland dat in het decadente stadje Bath kennismaakt met de high society. Haar dromen en fantasieën over het romantische leven van de rijken worden al snel op de proef gesteld wanneer niet een man maar twee geïnteresseerde mannen zich aandienen: de knappe en jaloerse John Thorpe en de aardige, oprechte Henry Tilney. Totdat ze een uitnodiging accepteert om naar de Abdij van Northanger te komen, om Henry’s strenge vader, Generaal Tilney, te ontmoeten. Daar, in het afgelegen landhuis, wordt Catherine voor het eerst echt verliefd. Maar Generaal Tilney dreigt roet in het eten te gooien…‘ (Uitgegeven door uitgeverij Rainbow, vertaald door Sophie Brinkman en Maarten Spierdijk).

Jane Austen, als je die naam laat vallen bij boekliefhebbers dan zullen al snel lofbetuigingen volgen over bekende titels als ‘Pride and Prejudice’ en ‘Persuasion’. Maar Austen heeft ons veel meer prachtige verhalen gebracht, die ook zeker zijn tijd vooruit waren (Austen leefde in eind 1700 en begin 1800). Zoals het coming-of-age verhaal ‘De Abdij van Northanger’. Een verhaal dat ver zijn tijd vooruit was, rebels en op sommige momenten zelf feministisch. Laten we snel de recensie induiken.

In ‘De Abdij van Northanger’ maken we kennis met Catherine, een aardig, mooi maar zeker ook naïef meisje dat voor het eerst kennismaakt met de Engelse elite en de high society mannen die op zoek zijn naar een geschikte vrouw. Terwijl ze probeert om ongeschikte mannen af te weren, vrienden te maken met de dames en haar tocht naar liefde zo goed mogelijk voort te zetten, stuit ze ook op een geheim wat haar meer dan verontrust. Zal ze de liefde weten te vinden? Austen brengt ons met Catherine een geweldig personage om te volgen, heerlijk humorvol, naïef waardoor ze van de ene naar de andere situatie gaat en vooral ook een hopeloze romanticus. Catherine heeft een voorliefde voor gothic romantische boeken en ziet de wereld om haar heen ook zo. Austen laat ons als een vogel boven dit verhaal hangen en zo de gebeurtenissen in het leven van het hoofdpersonage volgen. Dit zorgt dat je over iedereen een beetje meekrijgt en zich een rond verhaal vormt.

‘Een ware parel van de hand van Austen’

Austen brengt ons met ‘De Abdij van Northanger’ eigenlijk twee verhalen in één. In het eerste deel volgen we Catherine tijdens haar kennismaking met de high society en haar zoektocht naar de perfecte man. In het tweede deel draait het vooral om de mysterieuze gebeurtenissen in het verhaal. Zo verdenkt Catherine op een gegeven moment iemand van moord, iets dat we niet vaak voorbij zien komen in de boeken van Austen. Dit boek is wat mij betreft dan ook een verfrissende wind in het bestaande werk van Austen. Met haar prachtige schrijfstijl brengt ze ons een verhaal dat draait op details en romantiek, die beide weer met veel verve naar papier zijn vertaald. Je hebt haast het idee dat je het Engeland van begin 1800 voor je ziet, meekrijgt hoe de mensen zich toen gedroegen en hoe belangrijk iemand het hof maken destijds was. De gewoontes en gebruiken van die tijd weet Austen te vangen, als iemand die daar zelf ook tussenstond, waarmee ze ons ook nu nog naar deze tijd meer terug kan voeren.

‘De Abdij van Northanger’ is een prachtig boek van de hand van Austen. Waar we haar vooral kennen door haar bekendere werken doet dit verhaal daar zeker niet aan onder. Wat mij betreft is het een pareltje dat meer mensen zouden moeten ontdekken. Het is prikkelend en grappig door het hoofdpersonage, prachtig gedetailleerd geschreven door Austen en ook nog eens mooi mysterieus door de nieuwe verhaalwending.