Recensie: ‘De brief voor de koning’, Tonke Dragt

Het boek werd al vertaald in het Deens, Engels, Duits en zelfs in het Grieks. En nu vormt het de basis van een spannende, adembenemend mooi gemaakte Netflix-serie. Ik heb het natuurlijk over ‘De brief voor de koning‘ van Tonke Dragt. Uitgeverij Leopold bracht een prachtige filmeditie van het boek uit en stuurde een exemplaar op naar Boekhopper. Is het verhaal echt zo goed als iedereen zegt?

‘Tiuri is bijna ridder. Nog één nacht scheidt hem van de ridderslag. Deze laatste nacht moet hij in afzondering en absolute stilte doorbrengen. Juist dan klinkt er een schreeuw om hulp. Als Tiuri antwoordt, wordt hij geen ridder. Maar het gaat om leven en dood… Tiuri opent de deur. De nachtelijke bezoeker stelt hem een vraag die zijn leven zal veranderen. Hij moet een geheime brief bezorgen aan de koning aan de andere kant van de bergen – een brief die het lot van het hele koninkrijk zal bepalen. Tiuri moet alles achterlaten: zijn thuis, zijn dromen – voor een opdracht die hem zijn leven kan kosten.’

Ik beken, hoewel dit boek in 1962 al is geschreven, in 1963 werd bekroond met de prijs voor het Beste Kinderboek van het Jaar en inmiddels al toe is aan een 54ste druk (wauw), ik had het nog nooit gelezen. Toen ik begin dit jaar hoorde dat een Nederlands jeugdboek zou worden omgezet tot een Netflix-serie was ik dan ook meteen benieuwd welk boek dat zou zijn. En niets fijners als het een boek is wat je nog niet gelezen hebt zodat je dat meteen kunt doen. En ik kan je zeggen: I get it! ‘De brief voor de koning’ is een prachtig geschreven, meeslepend en spannend verhaal!

In ‘De brief voor de koning’ maken we kennis met Tiuri, een zestienjarige jongen die bijna ridder wordt maar eerst nog een belangrijke brief aan de koning moet bezorgen. Tiuri beschikt over een groot doorzettingsvermogen en laat zich niet snel afschrikken. Doordat het verhaal in het begin wat traag op gang komt leer je hem goed kennen. Weet je wat hem en zijn vrienden drijft en hoe hij omgaat met lastige situaties. Dragt heeft met Tiuri een allemansvriend neergezet, een personage dat je al snel in je hart sluit en waar iedereen iets in kan herkennen of in zou willen herkennen. Een personage dat door de beeldende pen van de schrijfster bijna echt aanvoelt, alsof je Tiuri kent.

‘De brief voor de koning’ is meeslepend geschreven, verrast en is ontzettend spannend!’

Zoals ik al schreef komt het verhaal ietwat traag op gang. Dragt neemt de tijd om een nieuwe wereld te schetsen en haar personages te introduceren. Hoewel dit voor mij een tikkeltje sneller had gemogen, neemt de schrijfster wel genoeg tijd om de wereld aan je te tonen. Door haar beeldende pen kun je de straten voor je zien, weet je hoe de mensen eruitzien en over welke zwaarden ze bezitten. Gelukkig komt halverwege het verhaal de vaart er goed in en zet Dragt een prachtig, meeslepend verhaal neer dat bol staat van de spanning. De schrijfster heeft een echt avonturenverhaal geschreven dat je door de verslavende schrijfstijl maar moeilijk weet kun leggen.

Het verhaal bevat genoeg componenten om het spannend en boeiend te houden. Je gaat als het ware op reis met Tiuri, kijkt over zijn schouder mee als hij nieuwe mensen ontmoet en nieuwe plaatsen ontdekt. Doordat het verhaal in de hij/zij-stijl is geschreven wordt dit alleen maar meer in de hand gewerkt. Dit in combinatie met haar beeldende pen en de personages waar je al snel van gaat houden, zorgt voor een prachtig boek.

Ik snap de lovende recensies, prijzen voor dit boek zeker. ‘De brief voor de koning’ is meeslepend geschreven, verrast en is ontzettend spannend! Ik kan niet wachten om de serie nu ook te gaan bekijken en te zien of het het boek weet te overtreffen. Gaat moeilijk worden!