Recensie: ‘De chocolaterie van je dromen’, Manuela Inusa

Chocolade, wie houdt er niet van? Van die heerlijke repen met verschillende smaken of bonbons gevuld met een verrukkelijke romige vulling. Alleen de gedachten maakt al dat je gaat watertanden. Manuela brengt ons het tweede deel van de Valerie Lane in de setting waar menig chocoholic alleen maar van kan dromen: een chocolaterie. Waar hoofdpersoon Keira de touwtjes in handen heeft en de ene naar de andere prachtige creatie maakt! Maak kennis met ‘De chocolaterie van je dromen’.

‘Keira houdt meer van haar werk dan van wat dan ook: in haar kleine chocolaterie in Valerie Lane verkoopt ze handgemaakte lekkernijen. Haar versgebakken koekjes, zelfgemaakte bonbons en met chocolade omhuld fruit zijn populair bij jong en oud. Maar dan wordt haar geluk verstoord: ze krijgt steeds vaker ruzie met haar vriend, en die ene charmante klant die de winkel regelmatig bezoekt zorgt voor de nodige verwarring. Gelukkig zijn haar vriendinnen er altijd wanneer ze het even niet meer weet. Kan Keira haar privéleven net zo goed op orde krijgen als haar winkel?’ (Uitgegeven door Boekerij, vertaal door Sylvia Wevers).

Na het lezen van het eerste deel van de Valerie Lane serie, ‘De theewinkel vol geluk’, was ik meteen verslingerd aan de nieuwe boekenserie van schrijfster Manuela Inusa. De vrolijkheid, huiselijkheid en warmte ervan maakt dat je de boeken in één zit wilt uitlezen. Een van de personages Keira wordt in het eerste boek al een beetje uitgelicht, we krijgen wat mee over haar roerige thuissituatie, wat benieuwd maakt. Tijd om een boek te wijden aan de chocolatier die iedere chocoladewens uit laat komen in ‘De chocolaterie van je dromen’.

Chocolatier Keira staat het liefst de hele dag in haar chocolade winkel om daar de meest mooie bonbons te maken en haar klanten kennis te laten maken met nieuwe creaties. En dat komt niet alleen door haar liefde voor de zoetigheid, maar ook door haar thuissituaties die roerig is. Ze staat op een punt in haar relatie met haar vriend waarop ze moeten besluiten of ze samen verder gaan of stoppen. En hoe lastig die keuze al is, het wordt nog iets lastiger gemaakt als een wel heel charmante man telkens haar chocoladewinkel blijft bezoeken. We maken kennis met Keira op een moeilijk punt in haar leven, ze voelt zich somber, weet niet wat ze moet doen om haar leven weer op de rit te krijgen. We voelen de zwaarte die op haar schouders rust en gaandeweg beetje bij beetje lichter wordt. Als lezer word je mooi dicht bij haar in de buurt gebracht, waardoor je als een goede vriendin deelgenoot wordt gemaakt van haar emotionele groei. Inusa bezit het talent om de lezer helemaal mee te nemen in het verhaal en dat doet ze in dit tweede deel ook zeker. Het voelt als thuiskomen, samen met je vriendinnen een avond bijkletsen, lachen, huilen en uiteindelijk met een fijn gevoel de avond afsluiten.

‘Inusa laat een prachtige gedetailleerde schrijfstijl zien’

Waar in het eerste boek we vooral zagen dat Inusa koos voor een snelle manier van verhaalvertelling, waarbij de gebeurtenissen elkaar in rap tempo opvolgen zien we dat ze in dit deel meer de tijd neemt om scenes neer te zetten. Vooral in het begin zien we dit goed terugkomen als ze een prachtige omschrijving geeft van de straat en de staat ervan. Dit zorgt dat je meteen mee wordt genomen in het verhaal en je het idee hebt dat je zelf door de gezellige straat heenloopt. Naast dat er meer vertraging en daardoor details in het verhaal zitten, zien we ook de schrijfstijl van Inusa een mooie ontwikkeling doormaken in dit verhaal. Emoties worden meer verwoord, gevoelens inzichtelijk gemaakt en woorden gegeven aan onderliggende gedachtes en problemen. Complimenten daarnaast voor de schrijfster voor het prachtig overbrengen van de gevoelens van de personages. Dit maakt dat het verhaal echt tot leven komt.

‘De chocolaterie van je dromen’ is naast mooi geschreven ook uiteraard weer romantische en humorvol. Meezwijmelen met dit boek is een must en gaat vanzelf. Inusa heeft wat mij betreft dan ook weer een mooie feelgood neergezet waar je met alle liefde een middag voor vrij zult willen plannen.