Recensie: ‘De geheimen van de kostschool’, Lucinda Riley

Schrijfster Lucinda Riley, ze is de afgelopen jaren een household name geworden bij iedereen die houdt van boeken waarin de geschiedenis en het heden met elkaar zijn verweven. Helaas overleed de schrijfster afgelopen jaar, wat een flinke indruk achterliet in de boekenliefhebbende wereld. Lucinda’s zoon Harry Whittaker zet haar werk met veel verve voort en brengt ons dit najaar een nieuw boek van zijn, door de wereld geliefde, moeder, in de vorm van ‘De geheimen van de kostschool’. De enige misdaadroman die Riley (geredigeerd door Harry) heeft geschreven, en wat voor een!

Op een kleine, exclusieve kostschool in Norfolk wordt een leerling dood aangetroffen. De schokkende gebeurtenis is volgens het schoolhoofd een tragisch ongeval, maar de politie is daar niet zo zeker van. Detective Jazz Hunter wordt op de zaak gezet en probeert door te dringen in de gesloten wereld van de kostschool. Maar al snel nemen de gebeurtenissen een verontrustende wending, en blijkt er veel meer aan de hand dan een noodlottig ongeval.

Jazz komt steeds meer te weten over de docenten, leerlingen en oud-leerlingen van de school, maar als een van de verdachten vermist wordt en er in de kelder een gruwelijke ontdekking gedaan wordt, weet Jazz dat ze snel moet handelen. De kostschool verbergt geheimen die duisterder zijn dan Jazz ooit had kunnen vermoeden…‘ (Uitgebracht door Xander Uitgevers, vertaald door Anna Livestro).

Schrijfster Lucinda Riley veroverde onze boekenliefhebbende harten al weer flink wat jaren terug met haar ‘Zeven Zussen’ serie. Terwijl we allemaal wachten op de verschijning van het laatste deel, dat Riley’s zoon Harry zal afronden, brengt de schrijfster ons postuum een ware parel in de vorm van ‘De geheimen van de kostschool’. Een misdaadroman, waarin Riley’s prachtige schrijfstijl de pagina’s siert!

In ‘De geheimen van de kostschool’, een boek dat Riley in 2006 al schreef en voor deze uitgaven alleen op een paar kleine details is geredigeerd door Harry, maken we kennis met inspecteur Jess. Een pittige dame die krachtig en kundig is. Iemand met het hart op de tong, maar ook een kwetsbaar personage. Ze is op zoek naar rust, maar als een hoofd inspecteur haar vraagt om een zaak te onderzoeken op een kostschool besluit ze het aanbod toch aan te nemen. Met alle gevolgen van dien. Ze stuit op het ene naar het andere geheim, infiltreert in de wereld van de kostscholen en ouders die er veel voor over hebben om hun kinderen daar geplaatst te krijgen, en bevindt zich in een ware race tegen de klok als de ene naar de andere nieuwe overledenen erbij komt. Riley brengt ons een personage waar je vanaf het begint meteen een band mee hebt. Iemand waarvan je wilt weten hoe haar leven verder zal verlopen. Maar ook iemand die perfect is om de andere personage te introduceren, door haar onderzoekende houding. Riley heeft dit boek namelijk vanuit de alwetende persoon geschreven, waardoor we als een vogel boven het verhaal hangen en het onder ons zien afspelen. Een prachtige manier om deze misdaadroman in te steken en je in de spanning mee te nemen.

‘Een boek waarin de prachtige schrijfstijl van Riley schittert als nooit tevoren!’

Want spannend is dit verhaal zeker! We wisten al dat Riley in haar boeken een goede spanningsopbouw laat zien, maar dat doet ze in dit verhaal als nooit te voren. De ene naar de andere plottwist zet ons op het verkeerde been en geeft lading aan het verhaal. Gaandeweg het verhaal vallen er wel kwartjes, maar zodra je denkt door te hebben wie er achter de moorden zit, laat Riley je weer een heel ander pad opgaan. Een manier van verhaalvertelling die mooi samengaat met haar schrijfstijl. Want ook in dit verhaal zien we de mooie detailrijke omschrijvingen terugkomen en krijgen we prachtige oneliners voorgeschoteld die je allemaal wel zou willen opschrijven. Zoals: ‘Kijk naar het verleden voor wijsheid en naar de toekomst voor hoop’. Een zin die voor ieder verhaal van Riley wel opgaat. Leuk detail daarnaast is dat je in dit verhaal al haar schrijfstijl voor de ‘Zeven Zussen’ ziet vorm krijgen. Zoals we in de immens populaire boeken van de schrijfster zien dat vooral geheimen uit het verleden invloed hebben op het heden, zien we dat hier ook terugkomen. Systemen tussen families worden blootgelegd, banden onder de loep genomen en situaties uit het heden gekoppeld aan het verleden. Een prachtige manier van verhaalvertelling die helemaal bij Riley past.

‘De geheimen van de kostschool’ is een prachtige misdaadroman die je meerdere keren achter elkaar wilt lezen. Een verhaal dat pakt door de prikkelende manier van schrijven van Riley. Dat overtuigt door de verhaalverloop en de interessante personages. En een verhaal waarin we de mooie schrijfstijl en manier van verhaalvertelling van Riley geboren zien worden. Een echte parel!