Recensie: ‘De goede grap van Norman Foreman’, Julietta Henderson

Een roadtrip vol onverwachte wendingen, waarin niet alleen het verwerken van verdriet voorop staat, maar ook het vinden van iets waar je al lang naar op zoek bent. Het vormt de basis van het debuut boek van Julietta HendersonDe groede grap van Norman Foreman‘. Maak je maar op voor een emotionele rollercoaster, een boek waar je van gaat houden.

De 12-jarige Norman en zijn beste vriend Jax waren een legendarisch komisch-duo-in-wording, met als doel over vijf jaar optreden op het Edinburgh Fringe Festival. Maar als Jax onverwacht overlijdt, stort Normans wereld in. Hij besluit als eerbetoon aan Jax om alsnog op te treden op de Fringe, niet over vijf jaar, maar over vijf weken. Zijn moeder wil niets liever dan Norman steunen, dus laden ze de auto in (en haar tachtigjarige collega – lang verhaal) en gaan op weg. Norman heeft alleen nog een verrassing voor zijn moeder: hij wil onderweg op zoek gaan naar zijn vader, die al voor zijn geboorte uit beeld was…‘ (Uitgegeven door De Fontein, vertaald door Anna Livestro).

Een boek waar veel mensen lovend over spreken, en na het lezen van ‘De goede grap van Norman Foreman’ kan ik alleen maar zeggen dat ook ik fan ben van dit prachtige verhaal over liefde, verlies, vriendschap en leven in het moment!

In ‘De goede grap van Norman Foreman’ maken we kennis met de twaalfjarige Norman, zijn moeder Sadie en haar collega, de tachtigjarige Leonard. Een mooi gezelschap dat samen op de reis van hun leven gaat. Norman heeft te maken met een groot verlies, zijn beste vriend Jax die hem veranderde van een verlegen jongen in een kind vol moed, overlijdt. Om hem te eren besluit Norman om hun droom werkelijkheid te laten worden. Beide wilden niets liever dan optreden op een groot festival, over vijf jaar, om Jax te eren besluit Norman het proces te versnellen en binnen vijf weken op te treden. Sadie dealt met haar eigen gevoelens, ook zij mist de vrolijkheid die de jonge Jax bij hen in huis bracht, nu hij er niet meer is weet ze niet of ze wel zo’n goede moeder voor haar zoon is. Ze uit haar gevoelens tegens haar collega Leonard, een tachtigjarige lieve, grappige man, die besluit dat ze met zijn alle op roadtrip gaan naar het festival. Een roadtrip die ze meer brengt dan alleen naar de eindstreep. Henderson heeft met het drietal een geweldige mix van personage gecreëerd waar je je vanaf de eerste pagina aan hecht. Je zit met ze in de auto, beleeft samen de avonturen en hebt het idee dat je met je familie op vakantie bent. Inclusief grappige momenten, zoals de weg kwijtraken.

‘Een boek om urelang van te genieten’

Naast de grappige momenten die een fijn soort luchtigheid in dit verhaal brengen, staat het boek bol van de belangrijke onderliggende thema’s, zoals: verdriet, rouw, twijfelen aan jezelf en groei. Thema’s die debutant schrijfster Henderson met verve naar de pagina vertaald. Meermaals las ik dit boek met tranen in mijn ogen door de mooie, gedetailleerd manier waarmee Henderson de gevoelens van haar personage naar papier vertaald. Vooral bij Sadie slaagt ze hier met verve in. Sadia twijfelt aan haar capaciteit als moeder, maar gaandeweg het verhaal zie je haar groeien en zou je het liefst een arm om haar heen willen slaan en zeggen dat ze een geweldige moeder is. Een gevoel dat bij een lezer alleen kan worden opgewekt als het verhaal overtuigt. En dat heeft Henderson voor elkaar gekregen!

‘De goede grap van Norman Foreman’ is een prachtig verhaal dat je nog lang zal bijblijven. De openhartigheid van de personage, de kwetsbaarheid waarmee ze aan hun roadtrip beginnen en de mooie onderliggende banden tussen het drietal maken dit een boek om urenlang van te genieten!