Recensie: De hemel begint bij je voeten, Jandy Nelson

Opeens ben je niet meer ‘het zusje van’ maar het ‘overgebleven zusje’. Jandy Nelson schreef het hartverscheurend verhaal ‘De hemel begint bij je voeten‘. Een verhaal waarmee veel mensen zich kunnen identificeren.

Lennie Walker is zeventien als haar temperamentvolle zus Bailey plotseling overlijdt. Lennie staat er alleen voor en alsof dat nog niet genoeg is vragen twee jongens om haar aandacht. Toby, het vriendje van Bailey, lijkt als enige het verdriet van Lennie echt te begrijpen. Als Lennie in zijn ogen kijkt, kan ze haar zus soms weer zien. Alleen bij hem voelt ze zich echt haarzelf. Joe, de nieuwe Franse jongen heeft een magische aantrekkingskracht op Lennie. Als ze hem ziet kan ze even haar verdriet vergeten. Voor Lennie zijn de jongens als zon en maan: bij de één vergeet ze haar verdriet, alleen de ander kan haar troosten. Maar ze weet ook dat als de zon en de maan botsen, de hele wereld explodeert.

Lennie laat zich kwellen door wat er verloren is gegaan, maar uiteindelijk staat het hele boek in teken van de weg die ze bewandeld om zich te laten betoveren door wat er is geweest

‘De hemel begint bij je voeten’ is het best samen te vatten met één van de laatste zinnen uit het boek. “Het kost zo veel moeite om je niet te laten kwellen door wat er verloren is gegaan, maar je te laten betoveren door wat er is geweest.” Deze zin vangt precies de essentie van het boek. Lennie heeft heel veel moeite met het verlies van haar zus en kan bij niemand echt terecht om haar verdriet te uiten. Ze laat zich kwellen door wat er verloren is gegaan, maar uiteindelijk staat het hele boek in teken van de weg die ze bewandeld om zich te laten betoveren door wat er is geweest. Nelson vangt met dit boek met veel precisie de essentie waar het bij verlies omgaat.

de hemel begint bij je voeten, binnenfoto

Naast de verhaallijn over de dood van Lennie’s zus speelt een eerste echte liefde ook een grote rol in het boek. Dit zorgt er mede voor dat het boek niet te ‘zwaar’ wordt. Lennie ontdekt hoe het is om verliefd te zijn, en dan ook meteen op twee jongens. De vriend van haar zus en de nieuwe Franse jongen. Hierdoor wordt het boek een echte page-turner. De verhaallijn tussen de vriend van haar zus en Lennie zelf is een zeer emotionele. Beide weten niet goed hoe ze met verlies om moeten gaan en storten zich halsoverkop in een liefde waar ze zich allebei niet van beseffen dat het de verkeerde kant op gaat. Nelson beschrijft deze liefde met veel emotie waardoor je deelgenoot wordt van het verhaal.

‘De hemel begint bij je voeten’ kan ik het best omschrijven als een creatief verhaal. Nelson laat in het boek meerdere ‘briefjes’ terugkomen waardoor je de ‘echte’ Lennie leert kennen. Je leest tussen de regels van het verhaal door en breekt hiermee door de eerste laag van het verhaal. ‘De hemel begint bij je voeten’ is een emotioneel verhaal, met liefde, verdriet, humor en afscheid nemen.

Heb jij ‘De hemel begint bij je voeten’ gelezen? Laat weten bij het commentaar of je het ook zo’n goed boek vond!