Recensie: De kleermaakster van Dachau, Mary Chamberlain

Een verhaal over de liefde voor kleding te midden in een verhaal over de tweede wereldoorlog. Mary Chamberlain brengt met De Kleermaakster van Dachau een verhaal over hartstocht, passie voor kleding en de wil om te overleven.

bcc4a28cb92f877ce16c9890046a70c6_cache_Londen, voorjaar 1939. De achttienjarige Ada Vaughan begint haar carrière als naaister bij een atelier in Dover Street. Ze is vastbesloten door te breken. Een ontmoeting met de charismatische Stanislaus von Lieben opent voor haar de deuren naar een wereld vol glamour en romantiek. Als hij een reis naar Parijs voorstelt, negeert Ada elke waarschuwing over de naderende oorlog: dit is haar kans op succes. Maar dan breekt de oorlog uit en vallen de nazi’s Frankrijk binnen. Stanislaus laat Ada aan haar lot over. Wanneer ze wordt opgepakt, lijkt haar beroep haar redding te zijn: ze gaat werken als kleermaakster voor de commandant van kamp Dachau. Maar deze beslissing zal Ada tijdens de oorlog en zijn verwoestende nasleep blijven achtervolgen…

Een boek over een vrouw met een liefde voor kleding is iets wat we vaak terug zien komen in de romanwereld, maar Mary Chamberlain geeft daar een andere, nieuwe draai aan. Voornamelijk door haar schrijfstijl. Haar schrijfstijl geeft het verhaal de lading die nodig is voor een onderwerp als de oorlog. Chamberlain schrijft zo gedetailleerd dat je de stoffen bijna kunt voelen die Ada aanraakt. Doordat ze zo gedetailleerd schrijft word je deel van het verhaal.

Chamberlain schrijft zo gedetailleerd dat je de stoffen bijna kunt voelen

Naast dat het verhaal zeer gedetailleerd is, betuigt het verhaal ook van goed onderzoek. Je kunt de passie van Chamberlain merken voor het onderwerp en dat maakt het verhaal voor mij ook meer levendig. Een ander aspect dat mij aansprak was het doorzettingsvermogen van Ada. Ze mag dan soms wat kinderlijk overkomen, haar hoop en liefde voor haar vak blijven twee punten die daar tegenop wegen. Dit maakt ook dat je Ada al snel in je hart sluit.

De Kleermaakster van Dachau is een aangrijpend verhaal met spannende momenten, hoop en liefde voor kleding.

Heb jij De Kleermaakster van Dachau ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij ervan vindt!