Recensie: ‘De kleine bakkerij aan het strand’ Jenny Colgan

Whoop whoop, Jenny Colgan is back! Vorig jaar bracht ze ons het geweldige ‘Café Zon & Zee’, dit jaar verblijdt ze ons met ‘De kleine bakkerij aan het strand‘. Maak je op voor het ultieme, zomerse vakantieverhaal!

‘In De kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan staat het leven van Polly Waterford op zijn kop. Haar relatie is op de klippen en haar bedrijf is ook nog eens failliet. Kortom, ze móét weg. Ze komt terecht op Mount Polbearne, een klein schiereiland voor de kust van Cornwall, in een appartement boven een verlaten winkel. Om haar zinnen te verzetten begint ze met het bakken van brood, dat al snel meer dan een hobby wordt.’

Als er één schrijfster is die op mijn lijstje met favoriete auteurs staat, dan is het Jenny Colgan wel. Ik maakte voor het eerst kennis met haar prachtige verhaalstijl toen ik in Edinburgh het boek ‘Rosie Hopkins Sweet Shop of Dreams’ tegenkwam. Sindsdien lees ik al haar boeken. Ik kon dan ook niet wachten om in ‘De kleine bakkerij aan het strand’ te beginnen. Hoewel ik even in het boek moest komen kan ik zeggen dat dit weer een pareltje van Colgan’s hand is! In ‘De kleine bakkerij aan het strand’ staat het verhaal van Polly centraal. Haar relaties is op de klippen en haar bedrijf failliet. We maken kennis met haar terwijl de bank de inboedel van het bedrijf in beslag komt nemen. Een pijnlijk moment wat haar aan het denken zet. Het roer moet om, ze besluit te verhuizen.

‘Jenny Colgan heeft wederom een sprankelend, prachtig verhaal afgeleverd’

In tegenstelling tot de voorgaande boeken moest ik even in het verhaal komen. Polly zit er zwaar doorheen en vliegt qua gedachten daardoor soms van hot naar her. Colgan geeft al deze gedachten weer, zoals begrijpelijk voor de situatie, maar brengt hierdoor enige verwarring in het verhaal. Gelukkig trekt dit na het eerste hoofdstuk weg en ontvouwt zich dan weer een prachtig verhaal zoals we van de schrijfster gewend zijn. Inclusief liefde, humor en ontroering, die Colgan met haar detailrijke, schilderachtige schrijfstijl prachtig naar de pagina’s weet te vertalen. Dit betuigt van vakmanschap, het door en door kennen van je personages en jaren ervaring, dat leidt tot unieke, verslavende verhalen die je in één keer wilt uitlezen.

Wat is tevens altijd zo leuk vindt aan de verhalen van Colgan, en ook zeker aan ‘De kleine bakkerij aan het strand’, is dat de schrijfster altijd een kook/bak-element in het verhaal weet te verwerken. Haar personages hebben een grote liefde voor bakken en hier wordt met veel liefde over geschreven. Naast dat ik er zelf altijd zin van krijg om de keuken in te gaan, laat Colgan hiermee zien dat wanneer je ergens heel erg van houdt en je er met zoveel finesse en gemak over schrijft, de gerechten beeldend worden voor de lezer. Hierdoor zie je scènes voor je en word je deelgenoot gemaakt van het verhaal. Prachtig werk van de schrijfster die haar boeken altijd net even dat extraatje geven.

‘De kleine bakkerij aan het strand’ is wederom een prachtige roman van Colgan’s hand. Liefdevol, bij vlagen grappig maar vooral weer een echte feelgood verhaal.