Recensie: De kracht van betekenis, Emily Esfahani Smith

Constant op zoek zijn naar geluk kan je ongelukkig maken volgens schrijfster Emily Esfahani Smith. Om lezers te overtuigen van het doel van hun leven schreef ze ‘De kracht van betekenis

9200000072182047De westerse cultuur is geobsedeerd door geluk. Toch voelen veel mensen zich vervreemd en doelloos, soms zelfs wanhopig. In ‘De kracht van betekenis’ stelt Emily Esfahani Smith dat we het verkeerde doel hebben nagejaagd. Niet geluk maar betekenis maakt het leven de moeite waard. Op basis van recent onderzoek en inzichten uit de (positieve) psychologie, filosofie en literatuur laat Esfahani zien hoe we een zinvol leven kunnen vormgeven. Ook geeft ze praktische voorbeelden, vaak uit onverwachte hoek. Om erachter te komen hoe je je leven zin geeft voerde ze veel gesprekken, onder anderen met een dierenverzorgster, een ex-crimineel en een astronaut.

Emily begint het boek met een persoonlijk stukje waarin ze uitlegt waarom ze altijd op zoek is geweest naar de kracht van betekenis. Wat volgt is een lange reis door de filosofie en psychologie, vormgegeven met inspirerende verhalen van de mensen die ze is tegengekomen. Emily’s schrijfstijl is toegankelijk en prettig om te lezen. Waar veel boeken over filosofie snel in jargon verdwijnen spreekt Emily de taal van ‘nu’.

Emily’s schrijfstijl is toegankelijk en prettig om te lezen

Emily heeft de juiste personen gevonden om haar idee te ondersteunen. Zo haalt ze een schrijver aan die een glansrijk carrière had maar niet gelukkig was. Hij wilde iets betekenen en richtte een non-profit organisatie op. Dit illustreert Emily’s gedachtengang en inspireert de lezer om kritisch te kijken naar zijn of haar leven. ‘De kracht van betekenis’ wordt niet alleen ondersteunt door de verhalen van de vele mensen die Emily interviewde maar staat ook als een huis door resultaten uit recent verschenen wetenschappelijk onderzoek.

‘De kracht van betekenis’ is tot in de puntjes onderbouwd, inspireert en laat je nadenken over je eigen leven.

Heb jij ‘De kracht van betekenis’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het boek vindt!