Recensie: ‘De leesclub’, Laura de Koning

In 2018 maakte we voor het eerst kennis met haar pakkende schrijfstijl in ‘De Flirtcursus‘. Laura de Koning is nu terug met wederom een pareltje van haar hand ‘De Leesclub‘, waarin ze een hoteldroom van veel lezers, een literair landhuis, tot werkelijkheid laat komen.

‘Eline en Renske zijn al sinds de basisschool bevriend. Ze delen een onstilbare leeshonger en op initiatief van Renske hebben ze een leesclub opgericht. Renske heeft net te horen gekregen dat ze het vervallen landhuis van een tante heeft geërfd, maar ze twijfelt of ze de erfenis wel kan en wil aannemen. De leesclubleden reageren enthousiast en bedenken zelfs een nieuwe bestemming: een landhuis voor lezers én schrijvers. Een plek waar lezers elkaar kunnen ontmoeten en schrijvers zich kunnen terugtrekken om aan een nieuw boek te werken. Renske en haar vriendinnen gaan aan de slag, en krijgen het tijdens de grote verbouwing te stellen met allerlei bouwperikelen, norse buurmannen en onbetrouwbare types. Zal het ze lukken hun droomplek te verwezenlijken?’

Toen ik las dat ‘De Leesclub’ uit zou komen was ik meteen enthousiast. Een verhaal over een vervallen landshuis dat wordt omgetoverd tot de literaire droombestemming voor iedere lezer, de verwachtingen waren dan ook hoog. En deze verwachtingen zijn zeker uitgekomen, zelfs overstegen. Voor dit boek was ik nog niet bekend met Laura de Koning. Haar debuutroman werd lovend ontvangen en ik snap helemaal waarom. De Koning, die schrijft onder een pseudoniem, heeft een fijne pakkende schrijfstijl, die vlot doch gedetailleerd is. Soms schilderachtig, haast poëtische te noemen. Zo begint ze het verhaal met: ‘Sleutelmomenten, het waren van die gebeurtenissen die je overvielen en het verdere verloop van je leven beïnvloedden.” De Koning beschikt over het talent om een ogenschijnlijk typische romanverhaal op te tillen naar een niveau waarin het sprankelt. De schrijfster blijft dan ook weg bij de clichés en weet in ‘De Leesclub’ meerdere genres te bundelen. Zo is het niet alleen een roman, maar bevat het ook thriller aspecten, situaties die zo in een non-fictie terug zouden kunnen komen en het luchtige en zoete van een chicklit. Deze genres worden op een prachtige manier verweven waardoor het verhaal niet meer weg te leggen is!

‘De Koning beschikt over een fijne, pakkende schrijfstijl, die vlot doch gedetailleerd is’

Tevens een leuk detail, De Koning beschrijft het verhaal vanuit de vier vriendinnen van de leesclub. Waardoor je vier verhalen in één krijgt, die naadloos op elkaar aansluiten en je ook meer inzichten geven in de personages. Je leert ze namelijk niet alleen kennen door hun eigen gedachtes en de dialogen die ze voeren, maar ook door de andere personages en hun gedachten over elkaar. Daarmee heeft de schrijfster een rond verhaal gecreëerd dat je niet achter laat met vragen.

‘De Leesclub’ heeft mij aangenaam verrast. Het is een vlot geschreven verhaal met humor, liefde en spanning, waardoor het moeilijk is om weg te leggen. Ik ben benieuwd wat we nog meer van De Konings hand mogen verwachten, dat deze schrijfsters een geweldige toevoeging is in het roman genre mag buiten kijf staan.

Heb jij ‘De Leesclub’ ook gelezen? Laat weten wat jij van dit boek vindt! Boekhopper interviewde Laura de Koning over ‘De Leesclub’, lees het interview hier.