Recensie: De liefdesbrieven van Abelard & Lily, Laura Creedle

‘Het was het monster in me dat wanhopig schreeuwde, in een levenloos, onverschillig universum, op zoek naar iemand om van te houden. Iemand die bijzonder, beschadigd en volmaakt was’. Het is een quote uit ‘De liefdesbrieven van Abelard & Lily‘ dat het niveau van dit boek weergeeft. Maak je maar op voor een recensie die zo lovend is dat het glazuur je van de tanden springt!

Als ADHD’er Lily en autist Abelard per ongeluk een klaslokaal beschadigen, moeten ze nablijven. Dat vindt Lily geen straf; Abelard is slim, knap en loopt dertig seconden achter op de rest van de wereld. Perfect, want zij loopt juist dertig seconden voor. Ze vallen voor elkaar, maar hun relatie is niet zonder moeilijkheden. Is hun liefde sterk genoeg om de verschillen tussen hun persoonlijkheden te overbruggen?’

Wauw, wauw, wauw! Wat een ontzettend mooi verhaal wordt er verteld in ‘De liefdebrieven van Abelard & Lily’. Dit boek staat zeker in mijn top vijf beste boeken ooit. Laura Creedle is dan ook een naam die ik niet snel meer zal vergeten, wat kan zij schrijven! ‘De liefdesbrieven van Abelard & Lily’ is liefdevol, complex, grappig, een ware rollercoaster aan emoties voor zowel de hoofdpersonen als de lezers. Woorden schieten te kort bij het omschrijven van dit boek. Ja, de schrijfstijl van Creedle is vlot, prikkelend en oh zo verslavend waardoor je maar door wilt lezen. Maar Creedle weet iets nieuws naar de pagina’s te brengen wat ik nog niet zo vaak in een YA heb gezien. Creedle heeft het vermogen om je met een enkele zin te raken. Het aantal quotes dat ik uit dit boek zou kunnen halen om later nog eens door te nemen, kon ik naar het lezen van tien hoofdstukken al niet meer bijhouden.

Wat dit boek voor mij zo mooi maakt is dat Creedle personages neerzet die alles behalve perfect zijn

Wat dit boek voor mij tevens zo mooi maakt is het feit dat Creedle personages neerzet die alles behalve perfect zijn. En die dat ook niet aan het eind van het verhaal worden. In het merendeel van de boeken die ik heb gelezen gaat de hoofdpersoon op zoek naar een manier om hem/ haarzelf te verbeteren. Creedle laat dit ook zeker zien in haar boek, maar in plaats van haar personages zich aan te laten passen, laat ze zien dat wanneer ze van zichzelf houden ze goed zijn zoals ze zijn. Een mooie boodschap die ze meegeeft aan haar lezers.

De cliché-zin, ‘dit is echt een aanrader’ doet dit boek zeker geen recht. Dit boek zou cadeau moeten worden gegeven aan iedere tiener. Moet besproken worden in schoolklassen en nog lang worden uitgeleend in de bieb!

Heb jij ‘De liefdesbrieven van Abelard & Lily’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!