Recensie: De meisjesmagneet, Jackie van Laren

Haar tiende boek alweer! Deden jullie ook een blij dansje toen je hoorde dat Jackie van Laren een nieuw boek had geschreven! Twee weken geleden viel ‘De Meisjesmagneet’ op de deurmat, is het net zo goed als de vorige boeken?

Reinout Hollebeecq is een keurige, wat onzekere jongen uit Baarn die in Amsterdam Nederlands gaat studeren. Hij droomt van de liefde, maar gelooft eigenlijk niet dat een jongen als hij ooit serieus genomen kan worden door een meisje. Muziek is zijn enige ontsnappingsmogelijkheid: hij kan prachtig pianospelen en zingen, maar alleen klassiek.

Hij komt in Amsterdam boven een meisje van zijn eigen leeftijd te wonen. Ze is bassist in een metalband, heeft een knipperlichtrelatie met de ruige zanger van de band, en leeft een beetje op de rand. Het verschil met zijn eigen achtergrond had niet groter kunnen zijn. Maar als de zanger ziek wordt en het meisje Reinout vraagt om in te vallen in de band, gaat er een wereld voor hem open. Een wereld waarin hij zichzelf opnieuw kan uitvinden. Waarin hij zijn onzekerheid, zijn verlegenheid en zijn maagdelijkheid verliest en tot zijn eigen verrassing een meisjesmagneet wordt. Diep in zijn hart doet hij het allemaal voor zijn buurmeisje. Maar die is zo beschadigd dat er meer nodig is dan een coole uitstraling om haar voor zich te winnen.’

Ik kan je zeggen dat ik nog geen een boek ben tegengekomen van Jackie van Laren dat ik niet fantastisch vond! Sinds het verschijnen van de Q serie ben ik al fan van haar vlotte, soms grappige maar vooral prikkelende schrijfstijl. Dat ‘De Meisjesmagneet’ geen uitzondering is op deze omschrijving zal je vast niet meer verrassen. ‘De Meisjesmagneet’ is wederom geweldig geschreven: detailrijk, vlot en de herkenbare ‘normale’ schrijfstijl van Van Laren als het op de personages aankomt. De personages in de boeken van Van Laren zijn altijd zo mooi menselijk. Ze stotteren, komen soms niet uit hun woorden en zijn niet bang om hun emoties te uiten met de bekende schuttingtaal. Dit brengt de personages tot leven en zorgt ervoor dat je ze al vanaf de eerste bladzijde in je hart sluit.

Laten we hopen dat Van Laren nooit meer stopt met schrijven! Wat een geweldig boek!

Wat dit boek voor mij tevens zo goed  maakt is dat Van Laren complexe verhaallijnen over taboeonderwerpen niet uit de weg gaat. Ik zal daar niet teveel op ingaan omdat ik anders een deel van het verhaal spoil, maar Van Laren laat zien dat in een feelgood roman er ook zeker plaats is voor aangrijpende verhalen. Hoewel de schrijfster dit in al haar boeken naar voren laat komen lijkt de lading in ‘De Meisjesmagneet’ net even iets meer. Alle personages hebben iets meegemaakt en sluiten daardoor naadloos op elkaar aan. Iets dat alleen maar toe geschreven kan worden aan het schrijftalent van Van Laren. Ik denk dat ik voor alle feelgood liefhebbers kan praten als ik zeg dat ik hoop dat Van Laren nooit meer stopt met schrijven en haar geweldige unieke verhalen blijft delen.

De meisjesmagneet is een aaneenschakeling van liefdevolle, ontroerende en spannende momenten. Een echte Van Laren om weer uren lang leesplezier van te hebben. Leuk detail: ook een aantal personages uit voorgaande boeken van de schrijfster maken hun opwachting in ‘De Meisjesmagneet’, erg leuk om te lezen hoe het hen vergaat!

Heb jij ‘De Meisjesmagneet’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vond!