Recensie: ‘De nachtdienst’, Esther Verhoef

De koningin van de literaire thrillers is terug! Schrijfster Esther Verhoef bracht ons in het verleden al pareltjes als ‘Labyrint’ en ‘De kraamhulp’. Deze zomer brengt ze ons een nieuw boek ‘De nachtdienst‘ over dierenarts Emma die in het holst van de nacht wordt betrokken bij een schimmige situatie. Hoe gaat dat aflopen?

Dierenarts Emma van Eerd woont met haar veertienjarige dochter boven de praktijk. Tijdens een nachtdienst dwingen twee gemaskerde mannen haar een levensreddende operatie uit te voeren op hun zwaargewonde vriend. Emma zet alles op alles, zich er niet van bewust dat dit nog maar het begin is.’ (Uitgegeven door uitgeverij Prometheus)

Dierenarts Emma lijkt alles te hebben waar ze altijd al van droomde: een mooie praktijk in een afgelegen gebied waar ze naar hartenlust dieren kan helpen, een mooi appartement erboven waar ze samen met haar dochter kan wonen en een leven dat steeds meer vorm begint te krijgen. Maar alles wordt op zijn kop gezet als Emma in een nachtdienst door twee gemaskerde mannen wordt gedwongen om hun vriend te opereren. Vanaf dan wordt ze ondergedompeld in de wereld van fraude, drugs en nog meer schimmige zaken. Esther Verhoef presenteert de verhaalinsteek in een kort proloog waarbij we meteen vol in de actie zitten. We maken kennis met het hoofdpersonage maar ook de mannen die haar leven op brute wijzen op zijn kop zetten. In korte hoofdstukken, waarbij wordt geschakeld tussen perspectieven, krijgen we over iedereen iets mee. Het is in het begin even wennen aan deze vernieuwde manier van verhaalvertelling door Verhoef. De hoofdstukken volgen elkaar in rap tempo op, maar erboven wordt niet vermeld vanuit wie het wordt verteld. Dit zorgt dat het even zoeken is vanuit wie we het verhaal lezen, maar gaandeweg wordt dit steeds gemakkelijker en leer je door deze unieke manier van verhaalvertelling alle personages en hun motieven goed kennen.

‘Esther Verhoef spreekt een nieuwe stijl aan in haar schrijfwerk’

Verhoef schrijfstijl is zoals we van haar gewend zijn, pakkend en vlot met oog voor detail. Als een ervaren thriller-schrijfster weet ze als geen ander hoe ze informatie achter moet houden en je op het verkeerde been moet zetten. Dat ze daarnaast kiest voor een vernieuwde insteek en daarmee ook een andere kant van haarzelf laat zien kan alleen maar ontvangen worden met complimenten. Het is echter de spanning in het verhaal die hier en daar ervoor zorgt dat het verhaal ietwat voortkabbelt. Waar we gewend zijn van Verhoef dat de boeken doorspekt zijn met spanning, waarbij het haast niet mogelijk is om te stoppen met lezen, is de spanning in ‘De nachtdienst’ niet heel indringend. Hier en daar zakt het verhaal dan ook wat in, waardoor het enigszins langdradig wordt. Desalniettemin brengt de schrijfster ons wel een verhaal van deze tijd dat realistisch aanvoelt en daardoor over genoeg spanning bezit om je toch aan het lezen te houden.

‘De nachtdienst’ is een verhaal dat straalt door de uniek vertelstijl van Verhoef, waarbij we een vernieuwende vertelstijl in het genre zien. Een verhaal dat enigszins spannender had kunnen zijn, maar de echte fans van deze schrijfster zeker niet teleur zal stellen!