Recensie: De Nootmuskaatkolonel, Toon Hermans

Vele zullen het niet kunnen geloven dat de schrijver van ‘De Nootmuskaatkolonel’ honderd jaar geleden werd geboren. Toon Hermans, de meester van cabaret in Nederland en Vlaanderen laat na zijn dood een boek achter met nonsensteksten en koldertekeningen.

In 2015 doken deze teksten en tekeningen opeens op. Aan uitgeverij TerraLannoo om ze te verenigen in een boek. Het resultaat, De Nootmuskaatkolonel, een boek met teksten waar je de nodige fantasie voor nodig toon hermans 3hebt maar als je er eenmaal doorheen prikt geniaal blijken te zijn.

In de Nootmuskaatkolonel passeren drieëndertig teksten de revue vergezeld door grappige tekeningen. De teksten variëren van een aantal regels tot een pagina vullende tekst. Voornamelijk het gedicht ‘On’ sprak mij erg aan. Het is simpel, maar daardoor heeft het stijl en spreekt het haast voor zichzelf. Hermans praat hier over het zien van iets in alles om ons heen. Dit is iets dat ik eruit haal, maar voor een ander kan dit weer helemaal anders liggen. Dat is ook het leuke aan dit boek, je kunt halen uit de verhalen wat je zelf wilt omdat het nonsensteksten zijn en je ze dus kunt vormen naar je eigen hand.

Echte Toon Hermans kenners zullen smullen van de teksten in dit boek. De teksten sluiten aan bij de grappige Hermans en geven aardig wat stof om over te praten. Als je geen fan bent van Hermans dan zal het iets moeilijker voor je zijn om door de teksten heen te komen. Maar geef het vooral een kans, de teksten zijn grappig en, als je tussen de regels door kunt lezen, een toonbeeld van goed doordachte gedichten en teksten.

Heb jij ‘De Nootmuskaatkolonel’ ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vindt!