Recensie: ‘De Partycrasher’, Sophie Kinsella

Als Effie’s vader en (ogenschijnlijk verschrikkelijke) stiefmoeder besluiten om het, door Effie en haar broer en zus geliefde, huis waar ze zijn opgegroeid te verkopen, wordt de verkoop met een feest gevierd. Effie is niet uitgenodigd, maar de laatste keer het huis zien laat ze niet zomaar aan haar voorbij gaan. Tijd om kennis te maken met Effie en haar familie in het nieuwe boek van Sophie Kinsella ‘De Partycrasher‘. Een boek met een lach en een traan.

Nadat haar ouders uit elkaar zijn gegaan is Effie vervreemd geraakt van haar vader en begon ze een vete met zijn knappe (en veel jongere) nieuwe vriendin, Krista. En nu krijgt Effie nog meer slecht nieuws: Greenoaks, het Victoriaanse landhuis dat Effie haar hele leven haar thuis noemde, wordt verkocht. Wanneer Krista besluit een ‘housecooling’-feest te geven, weigert Effie te gaan. Maar dan herinnert ze zich dat een geliefde schat uit haar kindertijd nog steeds in het huis verborgen ligt. Haar enige kans om die terug te krijgen is door in te breken terwijl iedereen druk aan het feesten is. Terwijl Effie door het huis sluipt, zich verstopt onder tafels en door kiertjes gluurt, realiseert ze zich dat de geheimen die Greenoaks bewaart niet alleen op zolder liggen.‘ (Uitgegeven door The House of Books, vertaald door Mariëtte van Gelder)

Boeken van Sophie Kinsella, het zal inmiddels wel bekend zijn, maar ik ben er helemaal verslingerd aan. Haar heerlijke vlotte schrijfstijl, haar fijne gevoel voor humor en de herkenbare verhaallijnen waarbij dramatiek zeker niet ontbreekt, zijn een feest om te lezen! Dit voorjaar brengt ze ‘De Partycrasher’ uit en dit verhaal, boy oh boy, het is in één woord geweldig te noemen! Grappig, ontroerend en een echte Kinsella.

In ‘De Partycrasher’ maken we kennis met Effie, een jonge vrouw met het hart op de tong. Nadat haar ouders zijn gescheiden, is haar vader voor de ogenschijnlijke golddigger Krista gevallen. De twee nemen het er goed van op zestig jarige leeftijd. En daarbij hoort ook dat ze het huis, waar Effie en haar broer en zus zijn opgegroeid, gaan verkopen. Maar niet voordat er een groot feest is georganiseerd ter eren daarvan. Iedereen is uitgenodigd, behalve Effie. En de goedlachse flapuit is niet van plan om dat zomaar aan haar voorbij te laten gaan. We maken kennis met een zelfverzekerd hoofdpersonage, dat een fijn gevoel voor humor en zelfspot heeft en daarnaast heerlijk chaotisch is. Iemand die al snel de beste vriendin van de lezer wordt doordat we alle gedachtes van haar meekrijgen in het verhaal dat is geschreven vanuit de ik-persoon. Maar waar Kinsella’s personages in vorige boeken nog wel eens wat op de oppervlakte bleven, krijgen we ook veel mee van Effie’s onzekerheden, angsten en twijfels. Kinsella brengt ons een ‘menselijk’ personage, waar je jezelf in kunt herkennen. Ze laat goed zien wat de gevolgen zijn van de acties van de personages om Effie heen en doet dit op een pakkende en ontroerende manier. Zo lezen we onder andere hoe Effie tegen haar vader aankijkt die haar de afgelopen jaren deels in de steek heeft gelaten. Deze manier van het neerzetten van een personage maakt Effie een complex hoofdpersoon, maar daardoor ook mateloos interessant om te volgen. Je wilt weten hoe het verder met haar gaat.

‘Een verhaal om nog vaak te herlezen en van te genieten!’

Kinsella’s schrijfstijl is ook in dit verhaal weer heerlijk vlot, met oog voor detail. Zo geeft ze prachtige, gedetailleerde omschrijvingen van het huis waar Effie is opgegroeid, maar worden ook emoties goed uitgediept. Deze twee manieren van schrijven worden fijn met elkaar afgewisseld, wat zorgt voor een mooi tempo en verdieping in het verhaal. Kinsella laat daarnaast in dit boek ook weer zien wat een koningin ze is op het gebied van de romans. Ze brengt ons een, meer dan driehonderd pagina tellend verhaal, dat gaat over een tijdsbestek van ongeveer twee dagen. En dat terwijl het verhaal op geen een punt inzakt of vertraagd wordt. ‘De Partycrasher’ is wat mij betreft dan ook echt een pareltje van de hand van Kinsella, dat alleen maar met complimenten kan worden beschreven.

‘De Partycrasher’ is wederom een boek om op de lijst te zetten van de mooiste verhalen uit de hand van Kinsella. Het is grappig door de zelfspot van Effie en haar manier van het aanpakken van problemen. Het is vlot en pakkend geschreven en de verhaallijn zelf is krachtig en catchy. Een verhaal om nog vaak te herlezen en van te genieten!