Recensie: ‘De roep van het hart’, Kiera Cass

Kiera Cass, ze bracht ons de alom geliefde ‘De Selectie’ serie, waardoor we allemaal verliefd werden op haar manier van verhaalvertelling. Dit najaar brengt ze ons een standalone boek ‘De roep van het hart’, waarin we kennismaken met de krachtige prinses Annika.

‘Als prinses van Kadier is Annika gewend aan een zeer comfortabel en luxueus leven. Maar dat betekent ook dat ze er geen enkele zeggenschap over heeft: alles wordt voor haar besloten. De band met haar vader, de koning, is niet meer zo liefdevol als vroeger en binnenkort zal Annika moeten trouwen met als enig doel politiek gewin. Kilometers verderop ziet het leven van Lennox er totaal anders uit. Zijn leven staat volledig in het teken van het leger en hij hoopt ooit de gestolen troon terug te kunnen veroveren. Liefde is wel het laatste waar hij aan denkt. Maar wanneer het lot Annika en Lennox samenbrengt, kunnen zij hun gevoelens voor elkaar niet negeren. Samenzijn is onmogelijk, maar een leven zonder elkaar ook…’ (Uitgebracht door Best of YA Books, vertaald door Hanneke van Soest).

De Selectie-serie, na het lezen van het eerste boek was ik meteen fan en heb ik alle opvolgende delen meteen gekocht. Als er een nieuw boek van Kiera Cass uitkomt, dan maakt mij hart ook altijd een sprongetje. Zou het net zo goed zijn als haar eerste serie, krijgen we weer een wervelende romance te zien die je aan de pagina’s gekluisterd houdt? Op de laatste vraag kan ik zeker volmondig ‘ja’ zeggen voor ‘De roep van het hart’. Op de eerste vraag laat ik het antwoord nog even in het midden.

In ‘De roep van het hart’ maken we kennis met Annika en Lennox. Annika is een prinses aan het hof en moet van de koning zo snel mogelijk trouwen om de banden tussen de rijken goed te houden. Hoewel ze het zelf niet ziet zitten om met iemand te trouwen die ze nauwelijks kent, is ze bereid om haar wensen en doelen aan de kant te zetten voor het grotere goed. Al krijgt ze daar wat extra tijd voor om over na te denken. Lennox is een echte strijder die samen met een grote groep mannen strijd om hun land terug te veroveren. Daarvoor is de jonge strijder niet bang om zijn zwaard te trekken en met enig geweld mensen in toom te houden. Twee tegenpolen die beide de strijd aangaan voor het grotere goed, komen elkaar tegen op een allesbepalend moment. Waar twee vijanden tegen elkaar komen te staan blijkt haat en liefde dicht bij elkaar te liggen. Cass brengt ons met Annika en Lennox twee mateloos interessante personage om te volgen. Beide hebben het nodige meegemaakt in het verleden, waardoor de keuzes die ze maken in het heden flink worden gekleurd. Annika is een aardig meisje, die alles in dienst stelt van de koning maar daar wel haar twijfels bij heeft. Ze is een strijder door haar tomeloze kracht en doorzettingsvermogen. Lennox is een jongen met flink wat innerlijke littekens uit het verleden die met zijn veerkracht probeert om iedere situatie succesvol te laten eindigen. Het verhaal dat vanuit beide perspectieven in de ik-vorm is geschreven brengt je dicht bij ze in de buurt, waardoor je al snel deelgenoot wordt van hun verhaal.

‘Romantisch, prikkelend en strijdlustig in één!’

Cass staat bekend om haar gedetailleerde manier van schrijven en laat dat ook in dit verhaal naar voren komen. We krijgen prachtige omschrijvingen van dinerzalen, kleding en haardrachten te lezen, maar ook gedetailleerde gevechten, oefenwedstrijden en zwaardgevechten. Cass balanceert met dit verhaal op het randje van dark fantasy en main stream fantasy, door haar manier van het uitlichten van deze momenten. Het is echter ook deze manier van verhaalvertelling, waarbij details voorop staan, die de vaart flink uit het verhaal haalt. Cass besteedt hier en daar iets teveel tijd aan dagelijkse futiliteiten om je vanaf begin tot eind helemaal aan de pagina’s gekluisterd te houden. Dit geldt echter niet voor de opbloeiende romance tussen Annika en Lennox, hierbij kiest Cass ervoor om dit in sneltreinvaart plaats te laten vinden. Wat broodnodige vaart met zich meebrengt.

‘De roep van het hart’ is desalniettemin een mooie nieuwe standalone van de hand van Cass. Het is dromerig door de romantiek tussen Annika en Lennox, spannend door de prikkelende verhaallijn en dito personages, en pakkend door de schrijfstijl van Cass. Ik hoop dat we beide personages nog een keer terug gaan zien in een ander boek.