Recensie: ‘De Rokesby’s, een officier en een heer’, Julia Quinn

Het is weer tijd voor een ultiem romantisch verhaal van de queen van de historische romans, Julia Quinn. Wederom neemt ze ons mee naar de Rokesby’s familie, waar dit keer het hart van de knappe Edward Rokesby’s op hol wordt gebracht in ‘De Rokesby’s, een officier en een heer‘.

‘Cecilia Harcourt is wees. Ze heeft twee (in haar ogen ondraaglijke) opties: intrekken bij een vrijgezelle tante, of trouwen met een neef aan wie ze een hekel heeft. In plaats daarvan gaat ze voor optie drie en steekt ze de Atlantische Oceaan over, vastbesloten om haar broer Thomas, die aan het front in Noord-Amerika gewond is geraakt, te verzorgen tot hij weer beter is. Maar na een week zoeken vindt ze niet haar broer, maar zijn beste vriend, de knappe officier Edward Rokesby. Hij is buiten bewustzijn en heeft dringend hulp nodig. Cecilia zweert dat ze zijn leven zal redden, al moet ze een klein leugentje vertellen om aan zijn zijde te mogen blijven…’ (Uitgegeven door Boekerij, vertaald door Karin Breuker).

Als er één schrijver is waar ik de afgelopen jaren alle boeken van lees dan is het Julia Quinn wel. Haar romantische, historische romans zijn het toppunt van hoffelijkheid, charme en passievolle liefdesverhalen. Na de alom geliefde Bridgerton serie bracht ze ons de eerste delen van de Rokesby’s serie. En daar wordt nu wederom een pareltje aan toegevoegd met ‘De Rokesby’s, een officier en een heer’. Een boek dat door de fans met gemixte gevoelens werd ontvangen, maar echt een top Quinn verhaal is geworden dat de echte fans zeker zal bekoren!

In ‘De Rokesby’s, een officier en een heer’ maken we kennis met Cecilia. Een sympathieke jonge vrouw die op een belangrijk punt staat in haar leven. Gaat ze trouwen met haar neef, aan wie ze een ware hekel heeft of trekt ze in bij een vrijgezelle tante. Niet bepaald keuzes waar Cecilia echt op zit te wachten. Ze besluit haar spullen te pakken en naar Amerika te gaan waar haar broer aan het front vecht en gewond is geraakt. Alleen treft ze daar niet haar broer aan, maar de knappe Edward Rokesby. Cecilia is er op gebrand om haar broer te vinden, en daarbij kan ze de hulp van de charmante Rokesby goed gebruiken. Quinn brengt ons twee protagonisten zoals we ze van haar gewend zijn. Vlotte, charmante dames met het hart op de tong en hoffelijke, ietwat mysterieuze mannen. Ook in dit boek wijkt ze daar niet van af, maar brengt ze ons wel een verdiepende laag in de verhalen van de personages. Zo krijgen we een kwetsbare Edward te zien die al snel het een en ander blootgeeft. Quinn brengt ons dicht bij de personages in de buurt, maar behoud daarnaast voldoende afstand om het verhaal spannend en prikkelend te houden. Zo leren we beetje bij beetje meer over de achtergrond van Cecilia.

‘Je wordt er in meegenomen, raakt eraan verslingerd en de verhalen blijven nog lang na de laatste pagina in je hart zitten’

Quinn brengt ons een verhaal dat sprankelt door de pakkende personages, maar uiteraard ook door de chemie die vanaf het eerste moment van de pagina’s spat. Want laat het maar aan deze schrijfster over om een verhaal neer te zetten waarbij de liefde hoogtij viert. We krijgen dan ook een aantal steamy, romantische momenten voorgeschoteld waar we inmiddels aan gewend zijn geraakt bij Quinn. De schrijfster brengt ons daarnaast haar prachtige beeldende, gedetailleerde schrijfstijl die je helemaal meeneemt in de wereld aan het front, maar daarnaast ook naar het Amerika van eeuwen geleden. Het gedegen onderzoek dat de schrijfster heeft gedaan is terug te zien in haar scherpe observaties, waardoor je als lezer je een goed beeld kunt vormen van de omstandigheden en de situaties. Dit maakt de boeken van Quinn voor mij altijd echte pareltjes. Je wordt er in meegenomen, raakt eraan verslingerd en de verhalen blijven nog lang na de laatste pagina in je hart zitten.

‘De Rokesby’s, een officier en een heer’ is een prachtig nieuw deel in de prachtige serie van Quinn. Het is rijk aan personages, verhaallijn en worldbuilding. Een boek om nog vaak te herlezen en bij weg te zwijmelen!