Recensie: ‘De Rokesby’s, een onverstandig huwelijk’, Julia Quinn

Wanneer er een nieuw boek van Julie Quinn, de koningin van de historische fictie, uitkomt dan weet je dat niet veel later er een recensie op Boekhopper verschijnt. Haar boeken zijn heerlijk romantisch, hoffelijk en nemen je mee naar een andere sprankelende tijd. Quinn brengt ons dit voorjaar een nieuw boek in de Rokesby serie ‘De Rokesby’s, een onverstandig huwelijk‘, waarbij we deze keer in het leven duiken van Georgiana Bridgerton.

‘Georgiana Bridgerton is niet tégen het idee van een huwelijk, ze had gewoon gedacht dat ze er iets meer over te zeggen zou hebben. Als haar reputatie aan een zijden draadje hangt nadat ze is ontvoerd en in ruil voor haar bruidsschat pas wordt vrijgelaten, heeft Georgie twee opties: haar leven leiden als oude vrijster of trouwen met de schurk die haar leven heeft verwoest.
Maar er is nog een derde optie. Als vierde zoon van een graaf is Nicholas Rokesby van plan zijn eigen koers te bepalen. Hij heeft een leven in Edinburgh, waar hij op het punt staat zijn medische studie af te ronden, en hij heeft geen interesse in het vinden van een vrouw. Maar wanneer hij ontdekt dat Georgie Bridgerton – zijn buurmeisje – de ondergang tegemoet gaat, weet hij wat hem te doen staat: een verstandshuwelijk. Een veilige optie, want ze zouden elkaar nooit kunnen zien als iets anders dan jeugdvrienden… toch?’ (Uitgebracht door Boekerij, vertaald door Karin Breuker)

Het is alweer drie boeken geleden dat Julia Quinn ons kennis liet maken met de buren van de bekende en geliefde Bridgertons. Dit voorjaar brengt ze ons het vierde en laatste deel in de serie, waarin we Georgiana Bridgerton en Nicholas Rokesby volgen. Een pittig paar bij elkaar, wat het weer smullen maakt om dit boek te lezen!

In ‘De Rokesby’s, een onverstandig huwelijk’ maken we kennis met Georgiana Bridgerton, een slimme dame die zich in het midden van de society bevindt. Een jongedame die door de mannen om haar heen als een echte catch wordt gezien, totdat ze wordt ontvoerd door een schattenjager. Binnen een paar uren verandert Georgie van iemand die door iedere man werd begeerd in een dame met smet. Haar buurjongen, Nicholas Rokesby redt haar uit de situatie door om haar hand te vragen. De zoon van een vooraanstaande graaf is echter niet op zoek naar een liefdevol huwelijk, maar naar een verstandshuwelijk waar hij zich kan concentreren op zijn medische studie. Wat begint als een ietwat koude aangelegenheid verandert al snel in meer. Quinn brengt ons met Georgie en Nicholas interessante personages om te volgen, personages die hun tijd ver vooruit zijn en open zijn over hun doelen en wensen. Zo is vooral Nicholas erg feministisch ingesteld, ziet hij Georgie als zijn gelijke, iets dat we niet altijd terug zien komen in historische boeken. Een mooie manier van de schrijfster om het heden in het verleden te verwerken.

‘Het grappigste boek van Quinn tot nu toe!’

Quinn brengt ons weer als een vogel boven het verhaal, door het te schrijven vanuit het alwetende perspectief. Dit doet ze zowel in de hoofdstukken vanuit Nicholas als uit Georgie. Dit maakt dat je als lezer in hun leven wordt gebracht, deelgenoot wordt gemaakt van hun emoties en gevoelens, waardoor zich die mooie band weer vormt tussen lezer en hoofdpersonage zoals we het altijd terug zien komen in Quinn’s boeken. De schrijfster brengt ons in dit boek ook wat vernieuwingen in haar manier van verhaalvertelling. Waar humor altijd een rol heeft gespeeld in de boeken van Quinn, vooral in de ‘het hof maken’ hoofdstukken van het boek. Neemt ze het nu een stukje verder. Je zult meermaals gniffelend op de bank zitten tijdens het lezen van dit boek, iets dat vooral toe te schrijven is aan de katten van Georgie die stuk voor stuk echt geweldig zijn. Complimenten daarnaast voor de schrijfster voor haar mooie gedetailleerde manier van schrijven waarmee ze ons weer echt het verhaal in weet te trekken. Gebouwen en ruimtes worden inzichtelijk gemaakt, kledingstukken tot in de details omschreven en woorden gegeven aan de meest moeilijke emoties.

‘De Rokesby’s, een onverstandig huwelijk’ is wat mij betreft het beste boek uit de serie over de buren van de Bridgerton’s. Quinn brengt ons met het verhaal over Georgie en Nicholas de perfecte afsluiter van de serie: heerlijk romantisch, humorvol en vol interessante personages!