Recensie: ‘De terugkeer van het weesmeisje’, Anne Jacobs

‘Een geliefde villa, zware tijden en de kracht van hoop’, het is tijd om weer een duik te nemen in het leven van de familie Melzer, in alweer het vierde deel van de serie. Maak je maar op voor geheimen, liefde en uiteraard drama in ‘De terugkeer van het weesmeisje‘, van Anne Jacobs.

Augsburg, 1930. Het zijn zware tijden voor Marie en Paul, hun gezin en de personeelsleden van de villa: de wereldwijde economische crisis hakt erin, de fabriek loopt steeds slechter en ook het atelier van Marie lijdt verlies. Als tot overmaat van ramp ook nog eens Pauls gezondheid achteruitgaat, besluit Marie haar atelier voorlopig te sluiten. Ze kan niet anders: het lot van de familie staat op het spel door de torenhoge schulden. Marie zal een aantal ingrijpende beslissingen moeten nemen, maar weet ook dat er altijd hulp zal volgen als de nood het hoogst is.‘ (Uitgegeven door Xander Uitgevers).

Boekenseries waarin het wel en wee van een familie wordt beschreven weten mij altijd op de een of andere manier te vangen. Of het het huiselijke gevoel is wat je ervan krijgt of dat de tijd wordt genomen om je echt kennis te laten maken de personages, deze boeken zijn wat mij betreft altijd top! Zo ook het nieuwe deel in de Weesmeisjes serie van Anne Jacobs. Een boek dat een fijn soort Downtown Abbey gevoel met zich meebrengt!

In het vierde deel van de serie duiken we wederom in het leven van de familie Melzer, waarin vooral Marie een grote rol speelt. De moeder van de familie ziet haar leven van de een op de andere dag compleet veranderen als haar man Paul’s gezondheid achteruit gaat. Paul, het hoofd van hun gezamenlijke textielfabriek, is de rots in de branding voor zijn medewerkers. Tijd voor Marie om het stokje van hem over te nemen, en niet alleen zij laat een mooi staaltje female empowerment zien, ook haar dochter blijkt een cruciale rol te spelen in dit alles. Jacobs zet met Marie een krachtige vrouw neer, iemand die haar eigen boontjes dopt. Een fijn personage om gedurende het verhaal te zien groeien en te volgen. Maar ook haar familie maakt een nieuwe periode door, waarin de een troimfeert en de ander meer naar de achtergrond verdwijnt. De schrijfster heeft het weer voor elkaar gekregen om een verhaal te schrijven waar je als lezer door een soort passe partout naar kijkt.

‘Wederom een pareltje!’

In ‘De terugkeer van het weesmeisje’ laat Jacobs ook weer een scala aan onderwerpen voorbij komen. Zo schijnt ze onder andere een licht op het leven van vrouwen in de jaren ’30 van de vorige eeuw. Hoe maak je in die tijd carrière als manlief wil dat je thuisblijft? Maar ook: hoe laat je als vrouw je kracht zien in een wereld die wordt gedomineerd door mannen. Jacobs tipt dit met verve aan door onder andere een vrouwelijk personage naar het papier te brengen met een grote liefde voor techniek. Maar wat dit boek voor mij prachtig maakt is de intense familieband die het hele gezin bij elkaar houdt. De gezinsleden letten op elkaar en zorgen voor elkaar. Als iemand er doorheen zit dan wordt hij meteen opgevangen. De schrijfster brengt dit prachtig naar papier waardoor je meermaals een traantje weg zult pinken bij dit boek.

Dat het boek daarnaast vanuit meerdere perspectieven is geschreven waardoor je over iedereen iets meekrijgt en het verhaal vlot is geschreven, maakt het helemaal af. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat het een pareltje is van de hand van Jacobs. Een boek om helemaal in weg te duiken en je onder te dompelen in het leven van de Melzer’s!