Recensie: ‘De Valentines: Alles behalve perfect’, Holly Smale

Als er een schrijfster hoog bovenaan mijn lijstje staat van favoriete YA-schrijvers dan is het Holly Smale wel. Ik was helemaal verknocht aan haar Geek Girl serie en twee jaar geleden nam ze ons mee in een nieuw verhaal, het verhaal van de Valentines telgen. Na een sprankelend eerst boek, presenteert ze ons nu ‘Alles behalve perfect‘, het tweede deel van de serie!

‘Zij lijkt perfect, maar is dat wel zo? Faith Valentine heeft het allemaal. Ze is beroemd, ze is rijk, en ze is ook nog eens beeldschoon. Maar niemand vraagt haar ooit wat zij nou eigenlijk wil. Het allerliefst had ze een normaal leven, zonder al die camera’s. Maar dat past niet bij wat iedereen van haar verwacht. En die verwachtingen zijn hoog: ze is immers perfect, of tenminste, dat lijkt zo…’ (Uitgebracht door Gottmer, vertaald door Lydia Meeder en Barbara Zuurbier.)

Wat heb ik ernaar uitgekeken, het nieuwe boek van Holly Smale. ‘Licht, Camera, Actie’ was een van mijn favoriete boeken uit 2019 en ik kon dan ook niet wachten om aan dit tweede deel te beginnen waarin we het leven van Faith volgen. De perfecte dochter van de Valentines, of lijkt dat maar zo? Smale presenteert ons wederom een boek waarbij het smullen is van de eerste tot de laatste pagina.

Smale brengt ons met Faith een personage zoals we ze van deze schrijfster gewend zijn, iemand met kracht, een eigen mening, die graag haar doelen wil najagen. Maar ook een kwetsbaar personage, waar je als lezer dichtbij in de buurt wordt gebracht. Dit doet de schrijfster meteen in het eerste hoofdstuk waar we lezen hoe Faith haar dag opstart. Met daarbij oog voor de verwachtingen en druk die haar leven als bekend persoon met zich meebrengen vanaf het eerste moment dat ze haar ogen opdoet, wat je meteen een beeld geeft van de druk die op haar schouders rust. Smale brengt ons een realistisch personage, iemand waar je vanaf de eerste pagina een band mee opbouwt, naast staat als een goede vriendin. Maar ook iemand die inspireert. Gaandeweg het verhaal zien we Faith groeien van het perfecte meisje dat altijd in de spotlight staat, tot de jonge vrouw die ze wil zijn. Dit boek heeft dan ook een mooie coming-of-age vibe waardoor het verhaal inspireert, motiveert en zorgt voor raakvlakken tussen het personage en de lezer.

‘Een verhaal met een mooie realistische laag’

Smale’s schrijfstijl is zoals we inmiddels van haar gewend zijn, uiterst vlot met hier en daar ook veel oog voor detail. Ze zet een verhaal neer waar je in mee wordt gezogen door de wervelende verhaallijn, de spanningsboog die meermaals strak wordt gehouden en de onderwerpkeuze. Want vooral voor dat laatste wil ik Smale graag een compliment maken. YA boeken waarin de personages bekend zijn hebben altijd een kleine sugar coated rand, waarin veelal de mooie kanten van de roem worden beschreven, Smale brengt daarin tegengeluid. Ze brengt ons een boek met een realistische kijk, dat op momenten haast voelt als een relaas tegen de ridicule dingen waar bekende mensen mee te maken krijgen. De schrijfster laat de keerzijde van roem zien en hoe lastig het kan zijn voor iemand om zich hieraan te ontworstelen. Faith realiseert zich in ‘Alles behalve perfect’ wat echt belangrijk voor haar is in het leven, wat haar doel is en wat ze graag zou willen doen in haar toekomst, wat dit boek een mooie gelaagdheid meegeeft.

‘Alles behalve perfect’ is wat mij betreft perfect! Smale brengt ons een personage dat we vanaf de eerste pagina in ons hart sluiten, een verhaallijn vol pakkende boodschappen, een mooie coming-of-age vibes en een schrijfstijl die maakt dat je alleen maar door wilt lezen. Ik kan niet wachten tot het volgende deel verschijnt!