Recensie: ‘De Valentines, Licht, Camera, Liefde’, Holly Smale

Whoop whoop Holly Smale is terug! Na de succesvolle en leuke serie Geek Girl brengt ze ons dit jaar het eerste boek uit een nieuwe boekenserie over de zusjes Valentine. In ‘De Valentines, licht, camera, liefde‘ volgen we het verhaal van de jongste telg van de beroemde familie, de enigszins theatrale Hope.

In deze gloednieuwe serie stelt Holly Smale de zusjes Valentine voor: Hope, Faith en Mercy. Als telgen uit een geslacht van vier generaties beroemde acteurs is de roem hun komen aanwaaien. Net als hun geld en hun schoonheid trouwens. Hope is de jongste van het stel. Ze hunkert naar het moment dat ze zestien wordt, want dan zal ze eindelijk het jetsetleven van haar zussen kunnen leiden. Maar eerst heeft ze haar zinnen gezet op de liefde – echte, allesoverdonderende liefde. Het lot lijkt haar gunstig gezind als ze in de metro van Londen haar droomjongen letterlijk tegen het lijft loopt. Maar ja, in het leven loopt niet altijd alles zoals in de film – zelfs niet als je Valentine heet.Vertaald door Esther Ottens.

Na jaren mee te hebben geleefd met de modellenavonturen van Geek Girl Harriet werd het tijd voor een nieuwe heldin, of heldinnen in schrijfster Holly Smale’s geval. Maak kennis met Hope, Faith en Mercy. Dochters van bekende regisseur Michael Rivers en derde generatie Hollywood royalty en beroemde actrice Juliet Valentine. De meiden mogen vanaf hun zestiende de spotlight in en voor de jongste telg uit het gezelschap breekt die tijd in ‘Licht Camera Liefde’ binnen een paar maanden aan. De perfect moment voor Hope om haarzelf de tijd te geven om eerst de liefde na te jagen. Al loopt dat niet helemaal zoals verwacht. Smale laat ons in het dit boek dus kennismaken met de theatrale Hope. Opgegroeid bij een filmfamilie denkt ze in script, maakt ze situaties mooier dan ze zijn en heeft ze een aantal denkbeeldige vrienden. Een hele omschakeling met de personages die we normaal van Smale mogen verwachten. Toch went het snel en sluit je Hope vanaf de eerste pagina in je hart. Naast haar theatrale kant is ze namelijk ook ontzettend grappig, loopt ze vaak in zeven sloten tegelijk en heeft ze, ook al vindt ze haar zussen en broer uiterst vervelend, een groot hart voor haar familie.

‘Wederom heeft Holly Smale een vlot, leuk en grappig verhaal afgeleverd’

Smale zet met ‘Licht, Camera, Liefde’ een slimme verhaallijn neer. Doordat ze het boek rustig opbouwt leer je de personages goed kennen, niet alleen Hope maar ook haar zussen en broer worden hierin goed geïntroduceerd. Daarnaast zorgt de schrijfster voor een goede ontwikkeling in het verhaal. In het begin hoopte ik echt dat Hope niet zo naïef zou blijven, dat ze de wereld die ze door haar roze bril had gecreëerd eens in perspectief zou zien, maar daar blijken natuurlijk weer allemaal redenen achter te zitten die dit verhaal erg leuk, maar ook ontroerend maken. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat Holly Smale weer een prachtig verhaal heeft afgeleverd. Inspirerend door de vele boodschappen die ze altijd op een prachtige manier tussen de regels door in het verhaal weet te verwerken. Schitterend door de geweldige setting van het verhaal in zowel Londen als Los Angeles. En lekker vlot geschreven waardoor je dit boek in een keer uitleest (het boek bevat veel in script geschreven dialogen, maar daar wen je snel genoeg aan en het geeft een unieke wending aan het verhaal).

Ik kan in ieder geval niet wachten totdat het nieuwe deel uit ‘De Valentines’ serie verschijnt. Als het net zo grappig, liefdevol en hier en daar ontroerend is als dit deel dan zou dit zomaar eens een van de leukste meiden boekenseries kunnen worden!

Heb jij ‘De Valentines, Licht, Camera, Liefde’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!