Recensie: ‘De verborgen kleuren van het leven’, Laura Imai Messina

De één ziet duizenden kleuren, de ander is kleurenblind, samen geven ze kleur aan elkaars leven. Laura Imai Messina brengt ons met haar nieuwe boek ‘De verborgen kleuren van het leven‘ een ontroerend verhaal over de liefde.

‘Mio heeft een bijzondere gave: zij ziet alle kleuren, alle schakeringen en nuances. Middernachtzwart met een vleugje maan, indigo dat naar bosbes ruikt, geel van een rijpe perzik vlak voordat hij geplukt wordt. In het naaiatelier van haar ouders voor bruidskimono’s raakt ze steeds bedrevener in het aanraden van de juiste kleur voor de mooiste dag in het leven.

Aio’s wereld is er juist een van stilte. Hij begeleidt mensen bij het afscheid van een dierbare. Dat hij kleurenblind is maakt zijn werk en leven soms lastig. Als hij de hulp van Mio inroept, worden ze verliefd. Maar Aio is niet helemaal eerlijk over hun ontmoeting.’ (Uitgegeven door A.W. Bruna, vertaald door Saskia Peterzon-Kotte).

Laura Imai Messina, laat je haar naam vallen in Italië, dan zal het merendeel van de mensen je enthousiast vertellen over haar debuutroman ‘De telefooncel aan de rand van de wereld’. Het boek kwam op nummer één binnen in de Italiaanse bestsellerlijst, de vertaalrechten zijn aan meer dan 21 landen verkocht en ook de filmrechten zijn onder de hamer gegaan. Tijd voor het schrijftalent om ons te trakteren op een nieuw boek, wat ze doet met ‘De verborgen kleuren van het leven’. Een waar pareltje!

‘Wie haar dochter was, openbaarde zich aan Kaneko Yoshida op een ochtend in mei, toen de kleine een paar weken oud was’, steekt Messina het verhaal vanaf de eerste pagina meteen prikkelend in. Wat volgt is een korte episode waarin wordt uitgelegd dat Mio is geboren met een bijzondere gaven: ze ziet kleuren, maar niet zomaar kleuren. Waar de meeste mensen groen, blauw en bijvoorbeeld rood zien, ziet Mio de kleinste details in alle kleuren. Ze ziet er duizenden, wat haar bijzonder maakt. Opgroeien in het familiebedrijf van haar moeder, die zich vooral bezighoudt met het maken van kleurrijke kimono’s is een waar feest voor de jonge Mio. Maar ze realiseert zich op latere leeftijd al snel dat dat niet voor iedereen zo geldt als ze Aio tegenkomt. De stille jongen helpt mensen met afscheid nemen van hun dierbare en is kleurenblind. Messina brengt ons twee mateloos interessante personages, die op het eerste oog niet helemaal op elkaar lijken aan de sluiten. Om er vervolgens achter te komen dat ze toch meer gemeen hebben dan ze in eerste instantie dachten. Mio zal al snel een vriendin van de lezer worden, met haar meer eigenzinnige kijk op de wereld waar schrijfster Messina je deelgenoot van maakt. Aio blijft wat meer op de oppervlakte en is een hoofdpersonage dat je beetje bij beetje meer zult willen doorgronden. Beide komen samen op een belangrijk moment en brengen kleur in elkaars leven.

‘Messina heeft een ware parel neergezet in het literaire genre’

Dit is het eerste boek dat ik van Messina heb gelezen en ik ben onder de indruk van haar prachtige gedetailleerde manier van vertelling. Hoewel het voor sommige lezers mogelijk een teveel vertraagde manier van verhaalvertelling kan zijn, is het juist de rust en ruimte die Messina pakt die dit boek laat sprankelen. Ze brengt ons een verhaal dat beeldend wordt door haar rijke manier van het toevoegen van omschrijvingen in het verhaal. Daarnaast schijnt ze een mooi licht op de Japanse cultuur waar we meer over leren in dit verhaal. De gebruiken en gewoontes van het land komen aan bod en worden als een mooie rode draad door het verhaal verweven. Iets dat je ook terug ziet komen in het ambacht dat centraal staat in dit verhaal. Mio groeit op tussen de bruisende stoffen en prachtige kimono’s, iets dat Messina tot in de details omschrijft.

‘De verborgen kleuren van het leven’ is een prikkelende roman die leunt op zintuigelijke waarnemingen. Een manier van verhaalvertelling waardoor de schrijfster je helemaal meeneemt in het verhaal. Messina heeft een ware parel neergezet in het literaire genre.