Recensie: ‘De zeven zussen – Schaduw’

‘De zeven zussen’, laat de woorden in de boekhandel, op Facebook of Instagram vallen en je krijgt meteen de meest lovende verhalen te horen van lezers. Schrijfster Lucinda Riley stal vorig jaar al onze romanharten met haar pakkende, vlotte en zeer verslavende serie. De komende maanden gaat Boekhopper op reis met de zeven zussen. We worden in de boeken meegenomen naar de prachtige, adembenemende vlaktes van Kenia, drinken thee met de high society in Engeland en bezeilen de wereldzeeën. Iedere maand staat één verhaal van de zussen centraal, deze maand neemt Star ons mee in het derde deel: ‘De zeven zussen – Schaduw‘.

Star D’Aplièse staat op een keerpunt in haar leven. Na de dood van haar vader heeft ze de opdracht gekregen op zoek te gaan naar haar afkomst. Een zoektocht die ze alleen moet aangaan, zonder haar zusje CeCe, met wie ze alles deelt. Als ze met lichte tegenzin toch naar Londen vertrekt, gaat er een wereld voor haar open.

Daar ontdekt Star het bestaan van Flora MacNichol, een onafhankelijke vrouw die honderd jaar geleden leefde en die na haar jeugd in het afgelegen Lake District naar het bruisende Londen vertrok. Flora ontdekte nieuwe idealen en tradities in de Engelse high society en vond de ruimte om haar identiteit te ontplooien. Zal Star in Londen eenzelfde transformatie doormaken en eindelijk uit de schaduw van haar zusje kunnen stappen?

Ons avontuur met ‘De zeven zussen’ van Lucinda Riley gaat door! Dit keer neemt Star je mee in de wereld van de Engelse high society. Weet het verhaal wederom te overtuigen of betreedt Riley teveel de gebaande paden? Ik kan je maar één antwoord op deze vraag geven: Riley zet met ‘De zeven zussen – Schaduw’ een verhaal neer dat compleet anders is dan de vorige twee boeken en laat daarmee zien dat, hoewel de verhalen enigszins gelijk beginnen, ze een startpunt kunnen vormen voor een hele andere verhaalverloop met meerdere spannende plot twisten. I love it!

In ‘De zeven zussen – Schaduw’ maken we kennis met Star, de derde zus. Een ietwat verlegen, kat uit de boom kijkend personage dat altijd in de schaduw heeft gestaan van haar zusje Cece. Ook Star krijgt van haar overleden vader een brief met daarin aanwijzigingen die haar kunnen helpen bij het vinden van haar roots. De brief leidt haar naar Londen, waar Cece net een appartement voor hen beiden heeft gekocht. Star besluit om de aanwijzingen op te volgen, die haar leidde naar een prachtige boekhandel. Vanaf daar begint het verhaal zich meer te ontwikkelen en komen we beetje bij beetje meer te weten over de geschiedenis van Star. Riley zet met Star een heel ander personage neer dan we gewend zijn uit de eerste twee boeken. Ze is timide, spreekt haarzelf niet uit en volgt de besluiten van haar zus. Toch brengt de schrijfster je dicht bij haar gedachtes en lees je over haar diepste wensen en gevoelens. Deze kwetsbare opstelling zorgt ervoor dat je vanaf het begin met Star meeleeft en echt in het verhaal opgaat.

‘De zeven zussen – Schaduw’ is wederom weer een prachtig verhaal van Riley. Rijk aan details, fijne personages en historische feiten die het hyper realistische doen aanvoelen’

Zoals in de andere verhalen, vervlecht Riley na een derde van het verhaal een nieuwe verhaallijn in het boek. Dit keer van Flora. Hoewel de twee dames ogenschijnlijk niet veel met elkaar te maken hebben, lopen hun verhalen enigszins parallel. De schrijfster neemt je in het verhaal van Flora mee in de wereld van de Engelse high society, waar macht en roer een hoofdrol spelen. Ze laat je de geschiedenis van het Britse koningshuis zien, waarin ze ook weer gebruikt maakt van historische details. Flora wordt door haar ouders naar het bruisende Londen gestuurd, waar ze onder de zorg valt van de flamboyante Alice, ook wel bekend als de minnares van de latere koning Edward VII. Door deze historische ‘feiten’ in het verhaal mee te nemen geeft het het een extra realistische laag, waardoor je haast het idee hebt dat je over een echt persoon aan het lezen bent.

Riley laat in ‘De zeven zussen – Schaduw’ weer een sterk staaltje schrijverschap zien. Voor de derde keer op rij lukt het haar om een verhaallijn die hetzelfde begint weer een compleet andere wending te geven. Ook Star beschikt over een prachtige eigen stem, waardoor het verhaal wederom uniek aanvoelt. Riley geeft in dit verhaal ook mooi de innerlijke strijd van haar personage weer, zet haar vanaf de eerste pagina kwetsbaar neer waardoor ze zich nog meer weet te onderscheiden van de eerste twee boeken. Wel is dit boek qua verhaallijn wat complexer en laat Riley hier en daar een steek vallen om nodige uitleg te geven bij het verhaal. Gelukkig wordt dit halverwege het verhaal meer geïntegreerd en brengt de schrijfster ons ook nog een aantal plot twisten die het verhaal mateloos interessant en spannend maken.

‘De zeven zussen – Schaduw’ is wederom weer een prachtig verhaal. Rijk aan details, fijne personages en historische feiten die het hyper realistische doen aanvoelen. Dit in combinatie met Riley’s vlotte schrijfstijl die doorspekt is van prachtige beeldende omschrijvingen maakt het wederom een verhaal dat je gelezen moet hebben.

Heb jij ‘De zeven zussen – Schaduw’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!