Recensie: ‘De zeven zussen – Storm’, Lucinda Riley

‘De zeven zussen’, laat de woorden in de boekhandel, op Facebook of Instagram vallen en je krijgt meteen de meest lovende verhalen te horen van lezers. Schrijfster Lucinda Riley stal vorig jaar al onze romanharten met haar pakkende, vlotte en zeer verslavende serie. De komende maanden gaat Boekhopper op reis met de zeven zussen. We worden in de boeken meegenomen naar de prachtige, adembenemende vlaktes van Kenia, drinken thee met de high society in Engeland en bezeilen de wereldzeeën. Iedere maand staat één verhaal van de zussen centraal, deze maand neemt Ally ons mee in het tweede deel: ‘De zeven zussen – Storm‘.

‘Ally’s zeilvakantie is bijna ten einde als ze bericht krijgt over de plotselinge dood van haar adoptievader. Zo snel ze kan vliegt ze naar huis om samen met haar zussen afscheid te nemen van Pa Salt. Voor ieder van hen is er een brief met een mysterieuze verwijzing naar hun afkomst.

Na een traumatische ervaring op zee besluit Ally haar zeilcarrière de rug toe te keren en haar vaders aanwijzing te volgen. Het brengt haar naar Noorwegen, naar een verleden waarin muziek de hoofdrol speelt. Hoe meer Ally te weten komt, hoe meer vragen er ontstaan. Wat probeert haar vader haar duidelijk te maken?’

Vorige maand begon ik dan eindelijk aan de roman der romans, De Zeven Zussen. Een geweldig verhaal van schrijfster Lucinda Riley dat mij compleet van mijn sokken wist te blazen. Deze maand neemt de schrijfster ons mee in het tweede deel van alom bekende serie. Weet ‘De Zeven Zussen – Storm’ net zo te overtuigen als het eerste verhaal? Ik kan je zeggen: boy oh boy maak je maar op voor wederom een tranentrekker, een boek dat bol staat van de liefde en sterke vrouwen. Een boek dat verrast, ontroert en je wederom van je sokken zal blazen!

In ‘Storm’ gaan we op pad met Ally. Riley steekt het boek op eenzelfde manier in als het eerste deel. Ook Ally komt naar haar ouderlijk huis om daar te rouwen om het verlies van haar adoptievader Pa Salt. In de eerste hoofdstukken vreesde ik dat Riley het verhaal teveel hetzelfde zou insteken. Maar hoewel we nogmaals lezen hoe de zussen samenkomen, voelt het als een nieuw begin van een prachtig verhaal. Doordat je de situatie vanuit Ally’s perspectief leest, kennismaakt met haar gedachtes en manieren van doen, laat de schrijfster zien dat een situatie voor iedereen anders is. Riley zet hiermee meteen de toon voor de rest van het boek, dat klinkt als een oogstrelende melodie.

‘Een verhaal dat klinkt als een prachtige melodie’

Riley laat ons kennismaken met Ally, een pittige dame die haar dagen het liefst doorbrengt op een zeilboot op zee. Als ze de brief van haar vader ontvangt om op zoek te gaan naar haar roots voltrekt er zich op hetzelfde moment een vreselijk ongeluk waardoor Ally even alles achter haar wil laten. Haar zoektocht leidt haar naar het prachtige Noorwegen, waar we als lezer stuitte op het verhaal van haar overgrootmoeder Anna. Riley vervlecht de verhalen weer op een prachtige manier. Hoe meer Ally leert over haar overgrootmoeder, zo leer je als lezer ook steeds meer over Ally. De schrijfster brengt je dichtbij haar personages, laat je over hun schouders meekijken terwijl zij belangrijke beslissingen nemen, als ze er even doorheen zitten, maar ook als ze hun vreugdemomenten vieren. Riley weet als geen ander hoe ze haar personages zo moet positioneren, dat het al snel vrienden van de lezer worden. Ik kon dan ook niet stoppen met lezen en moest weten hoe de verhalen van de twee dames bij elkaar zou komen.

Een mooi detail, dat we ook terug zagen komen in het eerste deel, zijn gebeurtenissen uit de geschiedenis die als een rode draad door het verhaal lopen. Zo speelt de tweede wereldoorlog een grote rol in het verhaal. De schrijfster schuwt hierbij niet om de gruwelijke details uit deze tijd te laten zien en de weerslag die dit heeft op haar personages. Het zijn deze momenten uit de geschiedenis die het verhaal hyper realistisch doen aanvoelen en ervoor zorgen dat het je niet in de koude kleren gaat zitten.

Is dan alles aan dit verhaal helemaal geweldig? Hoewel ik echt weg ben van dit boek, was het de eerste honderdvijftig pagina’s wel zoeken welke kant het verhaal opging. De kleine flarden informatie die Riley voorschotelde gaven niet genoeg houvast om echt goed te begrijpen waar het verhaal nou echt over ging. Zodra het verhaal van Anna echter in het verhaal werd gevlochten viel alles steeds meer op zijn plek en is het boek ook niet meer weg te leggen.

Ik kan niet wachten om aan het derde verhaal te beginnen en wederom mee op zoektocht te gaan met een van de zeven zussen! Heb jij ‘Storm’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!

Bestel dit boek via bol.com