Recensie: ‘De zomer van je leven’, Jill Mansell

Whoop whoop, hold your book loving horses, het is weer tijd voor een nieuw verhaal van Jill Mansell! En wat voor een verhaal: maak je maar op voor liefde, drama, humor en verrassingen met ‘De zomer van je leven‘!

Wanneer de tieners Amber en Lachlan terechtkomen in hetzelfde pleeggezin ontstaat er algauw een hechte band. Verhuizen naar het schitterende Cornwall is het beste dat hen ooit is overkomen – en nu, als volwassenen, is hun band sterker dan ooit. Maar Amber heeft een geheim: ze is verliefd op Lachlan – haar beste vriend! – en weet dat het nóóit kan werken. Lachlan is een echte rokkenjager en absoluut geen relatietype. Bovendien maken ze zich zorgen om hun pleegvader, weduwnaar Teddy. Hij gelooft weer in de liefde, maar is zijn nieuwe, opvallend mooie vriendin Olga wel zo perfect als ze lijkt? Maak je klaar voor een zomer vol onverwachte ontmoetingen en verrassingen!‘ (Uitgegeven door L.S. Amsterdam, vertaald door Marja Borg)

Met inmiddels meer dan 2,5 miljoen verkochte exemplaren van haar boeken in Nederland en België, mag je haar toch wel een ware koningin van de feelgood noemen. Jill Mansell verrast ons al jaren met haar heerlijke feelgoodboeken vol liefde, passie en uiteraard de bekende Mansell humor die te midden houdt tussen zelfspot en scherpe observaties. Tijd om weer een topper van een feelgood aan het rijtje toe te voegen met ‘De zomer van je leven’!

We maken kennis met de twee broers en zus op een verdrietig moment in hun leven. Hun pleegmoeder May is recent overleden en ze proberen ieder hun leven voort te zetten, met alle worstelingen die daarbij komen kijken. May was een geweldige, warme moeder die een flink gat heeft nagelaten. Ook bij haar partner Teddy, die door zijn kinderen wordt aangemoedigd om wat leuks te gaan doen. Vanuit het vogelperspectief hangen we boven het verhaal en krijgen we over ieder personage iets mee. Mansell heeft ervoor gekozen om ons wederom een mozaïekverhaal te brengen waarbij ze zich niet focust op één personages, maar op allemaal. Amber is heimelijk verliefd op Lachlan, die op zijn beurt verstrikt zit in een vrienden-met-benefits verhaal. Zal ze haar gevoelens naar hem uiten of verpest ze daarmee de vriendschap die ze door de jaren heen hebben opgebouwd? Teddy komt op zijn cruise een charmante dame tegen, maar is zij niet meer uit op zijn geld? De onderlingen banden tussen de personages maken het weer een feest om te lezen. Want als er iemand is die gevoel in een verhaal kan brengen dan is het deze schrijfster wel. Je voelt de chemie en liefde tussen de personages, iets wat dat warme feelgood gevoel meegeeft dat je van een Mansell boek krijgt.

”De zomer van je leven’ is vlot geschreven, heerlijk liefdevol en feelgood alom!’

We worden daarnaast dichtbij de personages gebracht en deelgenoot gemaakt van hun gevoelens en emoties. Hiermee schept Mansell die prachtige band tussen personages en lezers waar ze om bekend staat. Maar ze neemt het een stapje verder. Door haar prachtige beeldende schrijfstijl heb je het idee dat je samen met de personages op straat loopt, dat je de tegenspelers zo tegen kunt komen en dat je onderdeel van het verhaal bent. Dit is ook zeker toe te schrijven aan de heerlijke kleurrijke bijpersonages die Mansell opvoert. Die voelen als mensen die we allemaal wel eens in het echte leven zijn tegengekomen en die het verhaal vlot en catchy maken. Wat daarnaast ook een manier is om de schrijfstijl van de schrijfster te omschrijven, want ook in dit verhaal is het weer heerlijk vlot en catchy. Met pakkende oneliners, catchy verhaalinsteken en onderliggende boodschappen. Daarnaast weet Mansell ons ook een aantal plottwisten voor te schotelen die je aan de pagina’s gekluisterd houden.

Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat ik zeker aangenaam verrast ben door het nieuwe verhaal van Mansell. We kunnen inmiddels van haar verwachten dat ze een op en top feelgood verhaal neerzet, maar ook dit keer weet ze het helemaal waar te maken. ‘De zomer van je leven’ is vlot geschreven, heerlijk liefdevol en feelgood alom!