Recensie: Die zomer in Italië, Sue Moorcroft

Een feelgood verhaal te midden van het prachtige Italiaanse berglandschap, dan heb je ‘Die zomer in Italië‘, van Sue Moorcroft! Een verhaal over liefde, vertrouwen en je eigen geluk vinden.

‘Als Sofia Bianchi’s vader Aldo overlijdt, moet ze haar hele leven opnieuw inrichten. Ze heeft jarenlang voor hem gezorgd, en beseft dat het nu tijd is om haar eigen leven te gaan leiden. Daarbij heeft ze haar vader, vlak voor zijn dood, beloofd om naar de plek te gaan waar hij is geboren. Een klein dorp in het bergachtige Umbrië.

Sofia vertrekt en gaat als serveerster werken in het slaperige Italiaanse dorp vol familiegeheimen. Al snel maakt ze kennis met Amy, een meisje dat wanhopig haar weg zoekt in het leven sinds ze ontdekte dat haar vader niet haar biologische vader is. Sofia helpt Amy om deze moeilijke tijd door te komen. Maar het is de interessante Levi die voor Sofia de grootste afleiding blijkt te zijn.’

Voor het eerst kennismaken met een van je nieuwe favoriete schrijfsters als ze al meerdere boeken heeft geschreven is altijd een feestje. Ik had voor ‘Die zomer in Italië’ nog nooit van Sue Moorcroft gehoord (I know shame on me), maar na dit boek staat ze zeker op mijn lijstje van favo feelgood schrijfsters. ‘Die zomer in Italië’ is een aaneenschakeling van vlot geschreven hoofdstukken waarin je niet alleen kennis maakt met de personages maar ook  meegenomen wordt naar de prachtige landschappen van Italië. Moorcroft neemt je mee in het leven van drie hoofdpersonages waarvan ze met haar vlotte schrijfstijl de verhalen prachtig weet te vervlechten tot een pakkend verhaal.

Moorcroft staat vanaf nu op mijn lijstje met favo feelgood schrijfsters!

Moorcroft steekt het verhaal in op een belangrijke periode in het leven van Amy, Sofia en Levi. Drie aparte personages die op het eerste oog niet veel met elkaar te maken hebben, maar door meerdere plottwisten belangrijk worden in elkaars leven. Moorcroft weet deze verhalen op een prachtige manier samen te brengen. Ze vertelt het verhaal vanuit het alwetend persoon en schakelt gemakkelijk van de ene naar het andere personage. Doordat ze dit verhaal als het ware in een mozaiekvertelling neerzet leer je personages goed kennen, niet alleen door hun eigen gedachtes, maar ook door wat anderen over hen denken. Te midden van dit alles weet Moorcroft ook een aantal plottwisten in het verhaal te verwerken waardoor ze je als lezer weghoudt bij de clichéverhaallijn van een feelgood roman.

‘Die zomer in Italië’, is een prachtige roman die zeker een aantal feelgood elementen in zich heeft: prachtige landschappen, personages die hals over kop verliefd worden en zeker ook de nodige grappige momenten om het verhaal luchtig te houden. Maar tegelijkertijd is het ook een geweldige roman omdat het de clichés van een feelgood vermijdt. Moorcroft gaat de diepte in met haar personages, weet te verrassen in de verhaallijn, maar vooral de nodige emoties in het verhaal te brengen waardoor dit een echt pareltje is geworden!

Heb jij ‘Die zomer in Italië’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het verhaal vindt!