Recensie: ‘Diepgeworteld’, Alice Vincent

Mijn hele leven ben ik al omringd door planten en bomen. Als kind kon ik uren vol bewondering kijken naar de lavendel die bloeide in onze tuin, de vlinders die er op af kwamen en de heerlijke geuren die het produceerde. Journalist Alice Vincent schreef een ode aan de ongekende kracht van planten met ‘Diepgeworteld’.

‘Of je nu in een piepklein appartement woont in de stad of ergens in het groen: binnen en buiten tuinieren is goed voor je. Alice Vincent ervoer het als geen ander toen ze zichzelf na de breuk met haar vriend opnieuw moest uitvinden. Ze vond troost; niet in nachtclubs, maar in de natuur.

Een jaar lang wroette ze dagelijks in de aarde en zag ze haar planten wortel schieten, langzaam maar zeker groeien, bloeien, sterven en weer opbloeien. Ze dook in de geschiedenis van het tuinieren en bestudeerde de kracht van planten, vroeger en nu. Dankzij haar planten leerde ze contact te maken met haar verleden, om zo gelukkiger en geaarder de toekomst tegemoet te gaan.’

Wat begon als een nieuwsbrief over de ongekende kracht van de natuur, leidde tot een boek dat in een woord echt ‘geweldig’ is. Een boek dat niet alleen een ode is aan planten, maar ook aan het vinden van jezelf, het ontdekken van je eigen talenten en het belopen van jouw eigen pad. Alice Vincent zet met ‘Diepgeworteld’ een prachtig boek neer dat een glimlach op je gezicht brengt, ontroert en inspireert.

Na de breuk met haar vriend moet Alice haarzelf opnieuw uitvinden, echt onderzoeken wie ze nou eigenlijk is. Ze keert terug naar een oude liefde: de natuur. De planten geven haar troost, brengen haar geluksmomenten en brengen haar naar nieuwe plaatsen. Gaandeweg haar herstel van deze breuk neemt Vincent je mee in haar leven. Vertelt ze aan de hand van de twaalf maanden welke planten er groeien, neemt ze je mee maar de 16de eeuw toen planten naar Europa kwamen en laat ze je zien hoe planten altijd in ons leven zijn geweest. Hoe meer je leert over de planten, leest hoe prachtig ze groeien, zo leer je ook meer over Alice en haar zoektocht naar haarzelf.

‘Een prachtige ode aan de natuur’

Vincent zet met ‘Diepgeworteld’ een boek neer dat sprankelt in het licht van de uniekheid. Dit is vooral toe te schrijven aan het prachtige verhaal dat ze vertelt, maar ook aan de fenomenale schrijfstijl van de schrijfster. Vincent’s schrijfstijl is een combinatie tussen heerlijk vlot en prachtig beeldend, haast poetisch. Ze heeft gevoel voor zinritme, combineert woorden zodat ze een nieuwe betekenis krijgen, zoals ‘laagje normaliteit’. Maar het zijn vooral haar gedachtes die Vincent doeltreffend naar papier weet te vertalen, waardoor het verhaal als een lange mijmering van de schrijfster voelt waar je naar moet luisteren.

’Diepgeworteld’ is een prachtige ode aan de kracht van planten, het laat ons zien dat ze troost kunnen brengen, momenten van vreugde als een bloem ontkiemt. Het laat de kracht zien van bezig zijn met de natuur, of je nou driehoog woont of een grote tuin hebt. Dit boek heeft mij echt van mijn sokken geblazen door de geweldige schrijfstijl en het pakkende verhaal. Dit boek is geen aanrader, maar een absolute must. Een boek voor iedere plantenliefhebber, maar ook zeker voor iedereen die meer wil weten over de pracht van de natuur.

Heb jij ‘Diepgeworteld’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!