Recensie: Dochter van De Medici, Matteo Strukul

Het langverwachte derde deel van ‘De Medici-trilogie’ is dan eindelijk verschenen! Wederom nemen we een duik in het verleden van De Medici, dit keer echter niet met de twee bekende broers maar met Catharina de’ Medici in ‘Dochter van De Medici‘.

‘Moord, verraad en politieke spelletjes, de familie de’ Medici schrikt nergens voor terug in haar klim naar Florentijnse heerschappij. Gewetenloze huurlingen, dodelijke gifmengers en genadeloze soldaten passeren de revue, maar ook briljante kunstenaars en charmante courtisanes.

In het derde boek van deze bloedstollend spannende serie is de hoofdpersoon Caterina de’ Medici, de echtgenote van Hendrik II en koningin van Frankrijk. In het Parijs van de zestiende eeuw, in een wereld vol religieuze oorlogen en politieke intrige, moet zij het groeiende succes van haar rivale, de minnares van de koning Diana van Poitiers, tegengaan en bondgenoten zien te vinden in een vijandig buitenlands hof waar menigeen uit is op haar leven.’

Na twee uitermate spannende delen van ‘De Medici-trilogie’ kon ik niet wachten om aan het derde deel te beginnen. Weet Catharina de’ Medici zich staande te houden aan het Franse hof in een wereld vol oorlogen en intriges? Zonder al te veel te spoilen kan ik zeggen dat Catharina een van mijn favoriete personages uit de trilogie is geworden. Ze is dapper, strijdt voor haar rechten en weet haarzelf goed staande te houden in een wereld vol leugens en bedrog.

‘Strukul heeft het verhaal zich echt meester gemaakt en weet wanneer hij informatie weg moet laten of juist moet geven’

Strukul heeft in dit derde deel wederom gekozen voor een mozaïek-opstelling. Hij beschrijft hij het verhaal vanuit meerdere personages waardoor je als lezer echt een goed beeld krijgt van de gebeurtenissen. Dit zonder de spanning uit het verhaal te halen. Strukul heeft het verhaal zich echt meester gemaakt en weet wanneer hij informatie weg moet laten of juist moet geven. Daarnaast is zijn schrijfstijl prikkelend, maar ook vlot. Hij weet de perfecte balans te vinden tussen het schrijven van een roman en een historisch verhaal.

‘Dochter van De Medici’ van Matteo Strukul is wederom een perfect staaltje schrijverswerk. Uitermate spannend en intrigerend om te lezen.

Heb jij ‘Dochter van De Medici’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!