Recensie: ‘Dochters van een nieuwe tijd’, Carmen Korn

Vier vrouwen die verlangen naar een nieuwe, moderne tijd temidden van een leven waarin luxueuze danszalen en cocktails aan de orde van de dag zijn. Het vormt de basis van de nieuwe, verslavende boekenserie van schrijfster Carmen Korn, ‘Dochters van een nieuwe tijd‘!

Hamburg, 1919. De Eerste Wereldoorlog is eindelijk voorbij. Vier jonge vrouwen, Henny, Käthe, Lina en Ida, verschillen in karakter en afkomst, maar hopen allemaal op een nieuwe tijd. Samen zien ze de wereld  transformeren: van de wederopbouw van Duitsland na een tragische nederlaag in de oorlog en de opkomst en ondergang van de Weimarrepubliek, tot de verschrikkingen van de naziheerschappij. De vier gaan hun eigen weg, maar er is iets wat hen verbindt: hun vriendschap.
Dochters van een nieuwe tijd dompelt je onder in de wereld van luxueuze danszalen, cocktails en opiumkelders, totdat langzaam, maar onverbiddelijk, het einde van de vrijheid nadert door de opkomst van de nazi’s.’
(Uitgegeven door uitgeverij A.W.Bruna, vertaald uit het Duits door Olga Groenewoud).

Vier vrouwen, vier families, één eeuw aan gebeurtenissen. Het blijkt een ware succesformule want wauw wat heeft schrijfster Carmen Korn een prachtig eerste deel van de serie neergezet. Sprankelend, heerlijk rauw geschreven en uiterst verslavend, het wegleggen van dit boek is echt geen optie!

In ‘Dochters van een nieuwe tijd’ maken we kennis met vier vrijgevochten vrouwen net na de eerste wereldoorlog. Hoewel ze allemaal van elkaar verschillen, zo hun eigen interesses en leefstijl hebben, hebben ze één ding gemeen: ze verlangen allemaal naar een nieuwe tijd. Terwijl de wereld steeds meer veranderd, de tweede wereldoorlog zijn intrede maakt, ontwikkelen de vrouwen een krachtige vriendschap die hen sterk maakt. Korn zet vier krachtige vrouwen neer waar je al snel een band mee vormt. Door het verhaal telkens vanuit een ander personage te beschrijven, in een mozaïek-vertelling waarbij soms in één pagina een verhaal vanuit een ander punt wordt bekeken, leer je de vrouwen goed kennen. De schrijfster hanteert een prachtige alwetend persoon verhaalperspectief, waardoor je als het ware als een vogel boven het verhaal hangt en alles goed meekrijgt. Alsof je naar een film kijkt en helemaal mee wordt gezogen in het verhaal.

‘Een prachtig relaas voor het vrouwzijn in een krachtige roman!’

Dit wordt ook goed in de hand gewerkt door de mooie spanningsboog die in het verhaal zit, die kracht wordt bijgezet door de rauwe manier van verhaalvertelling. Korn’s schrijfstijl is vlot, vederlicht waardoor het verhaal heerlijk leest, maar de onderwerpen die ze behandeld zijn dat allerminst. De schrijfster deinst er niet voor terug om de details van de tweede wereldoorlog naar voren te brengen, om te laten zien hoe de onderdrukking van de vrouw in het begin van de vorige eeuw zich doorzet. Het vrouwzijn loopt als een rode draad door dit toch wel feministische verhaal, waarin opkomen voor jezelf een belangrijke rol speelt.

‘Dochters van een nieuwe tijd’ is een prachtig relaas voor het vrouwzijn in een romanstijl gegoten. Een verhaal dat raakt, waar de raakvlakken goed voelbaar zijn waardoor meeleven vanzelf gaat en een verhaal dat sprankelt door de rauwe onderwerpen van Korn. Dit is een verhaal dat overtuigt, inspireert en motiveert, een must voor iedereen die meegesleept wil worden in een pakkend verhaal, opzoek is naar een verhaal waarin het vrouwzijn centraal staat en krachtige personages de hoofdtoon voeren. Ik ben fan!

Heb jij ‘Dochters van een nieuwe tijd’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt! Ben je net zo verslingerd als ik aan dit verhaal, het volgende deel in de serie komt in november al uit!