Recensie: Duizend kilometer tussen jou en mij, Jennifer Smith

Opgesloten zitten in een lift is voor de meeste mensen hel op aarde. Een klein, benauwd hokje die hangt aan twee bovenarm dikke kabels tussen twee verdiepingen in. Door Duizend kilometer tussen jou en mij van Jennifer E. Smith lijkt het de uitgelezen plek om een relatie te beginnen!

Wanneer de stroom uitvalt in New York zit Lucy vast in de lift met de zoon van de conciërge, Owen. Op het eerste oog lijken de twee niets met elkaar gemeen te hebben, maar toch ontstaat er een klik. Eenmaal bevrijd uit de lift neemt Owen Lucy mee naar het dak, waar ze al snel realiseren dat een leven zonder elkaar bijna niet meer voor te stellen is. Maar met het licht en de stroom keert ook de realiteit weer terug, en deze is niet zo rooskleurig als de nacht op het dak. Lucy verhuisd naar het regenachtige Edinburgh en Owen vertrekt met zijn vader naar de westkust van Amerika.

Een echt YA verhaal, met liefde, onzekerheden en spanning. Het boek gaat in een sneltreinvaart door het liefdesverhaal van Lucy en Owen. Hier en daar worden er een paar zij-verhaallijnen aangesproken maar dit blijft sporadisch. Hierdoor heb je na de laatste bladzijde van het boek ook niet helemaal het gevoel dat je de hoofdpersonen en bijpersonen door en door kent. Duizend kilometer tussen jou en mij wordt voornamelijk gekenmerkt door de vluchtige hoofdstukken. Om en om lees je het verhaal van Owen en Lucy. Voornamelijk de verhaallijn van Owen wordt mooi weergegeven. Je leest tussen de regels door het verhaal van een gevoelige jongen die op jonge leeftijd de zorg van zijn vader op zich probeert te nemen na het overlijden van zijn moeder.

Smith laat met dit boek zien dat je soms al aan enkele woorden genoeg hebt om een situatie te schetsen. Zo worden tien bladzijden iedere keer maar met een paar regels beschreven. Dit geeft een extra beladenheid aan het verhaal. Duizend kilometer tussen jou en mij is een echt liefdesverhaal. De hoofdpersonen denken continu aan elkaar en er wordt koortsachtig naar oplossingen gezocht om elkaar te zien. Smith slaagt erin om niet de ‘kinderlijkheid’ uit deze relatie te halen. Het gaat hier voornamelijk over een eerste liefde en dat wordt door Smith benadrukt met haar manier van schrijven. Geen moeilijke woorden, geen bagatellisering van emoties maar echt gevoelens en passages met gedachtenissen.

Duizend kilometer tussen jou en mij brengt je terug naar je kindertijd en laat je mee zwijmelen met het verhaal over een eerste verliefdheid.

Heb jij Duizend kilometer tussen jou en mij ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat je ervan vindt!