Recensie: ‘Dune’, Frank Herbert

Het boek werd door Sci-fi liefhebbers over de hele wereld met open armen ontvangen en kreeg recent zelfs een eigen boekverfilming: Dune. Omschreven met woorden als ‘geweldig’, ‘mysterieus’, ‘op en top science fiction’ en ‘pakkend’, is het tijd voor een recensie. En ik kan je zeggen: dit verhaal voldoet helemaal aan de voorgaande omschrijvingen.

Set on the desert planet Arrakis, Dune is the story of the boy Paul Atreides, heir to a noble family tasked with ruling an inhospitable world where the only thing of value is the “spice” melange, a drug capable of extending life and enhancing consciousness. Coveted across the known universe, melange is a prize worth killing for….

When House Atreides is betrayed, the destruction of Paul’s family will set the boy on a journey toward a destiny greater than he could ever have imagined. And as he evolves into the mysterious man known as Muad’Dib, he will bring to fruition humankind’s most ancient and unattainable dream.‘ (Uitgegeven door Penguin Random House USA)

Ik zal maar meteen met de deur in huisvallen, dit boek zorgde ervoor dat ik nog net niet met mijn neus tegen de pagina’s gedrukt was. Normaal gesproken lees ik niet veel science fiction, maar na het horen van zoveel lovende reacties, was ik benieuwd geworden naar ‘Dune’, en ik kan de reacties goed begrijpen. Dit boek is een geniaal werk dat je helemaal weet mee te nemen in een andere wereld, je aan het denken zet en maakt dat je het liefst ieder hoofdstuk met andere lezers wilt bespreken om achter alle verborgen boodschappen te komen.

Schrijver Frank Herbert laat ons kennismaken met planeet Arrakis (ook wel Dune genoemd), waar mensen rondlopen in pakken die hun eigen lichaamsvocht opvangen om dit te kunnen gebruiken voor hydratatie. Arrakis is namelijk een planeet die bijna compleet bestaat uit woestijn. We volgen de Atreides familie, waarmee je samen de planeet ontdekt. Herbert neemt je hierin aan de hand mee, waar we eerst te maken krijgen met achterdocht voor de nieuwe planeet, krijg je beetje bij beetje er meer te weten en ontstaat er meer begrip voor Dune bij de familie en de lezer. Waarbij vooral Paul als hoofdrolspeler een belangrijke rol speelt, zijn verhaal wordt uiteengezet in de huidige tijd en in visioen waarin hij een aantal verschrikkelijke gebeurtenissen voorbij ziet trekken. We worden dichtbij hem gebracht in zijn gedachtes, maar ook in de dialogen die de basis vormen van dit boek en een goed beeld geven van ieders rol in het verhaal.

‘Een geniaal verhaal dat je zelf moet beleven!’

Herbert brengt ons een complex verhaal, waar ik in het begin echt in moest komen. De vele personages, de nieuwe wereld waar je beetje bij beetje meer kennis mee maakt en de verschillende benamingen, zorgen ervoor dat je in het begin echt je aandacht goed bij het verhaal moet houden en je soms even moet doorzetten. Als je dat eenmaal doet, dan stuit je op een verhaal dat alleen maar ‘geniaal’ genoemd kan worden. Herbert brengt ons een science fiction waarin alles klopt: de worldbuilding, de complexe personages met zo ieder hun eigen verhaal, de pakkende verhaallijn waarin zoveel verhalen samenkomen dat het op geen een punt inzakt. Maar het gaat verder dan dat. De schrijver zet zijn lezers aan het denken met een haast Shakespeariaanse insteek: dialogen kunnen op meerdere manieren worden geïnterpreteerd, tussen de regels doorlezen in dit verhaal is geen uitzondering maar de regel en Dune zit vol met onderliggende (politieke) boodschappen die je aan het denken zetten.

Ik zou nog uren door kunnen schrijven over de prachtige complexiteit van dit verhaal, de geniale worldbuilding en de personages die je op het puntje van je stoel houden. Maar ik kan alleen maar zeggen dat dit een boek is dat je zelf moet ervaren, een rollercoaster waar je plaats in wilt nemen en je wilt laten verrassen door de pakkende verhaallijn. Ik kan niet wachten om de rest van de serie te lezen!