Recensie: Een hele onderneming, Kat French

Uitgeverij Harper Collins brengt dit jaar een winkelstraat uit met feelgoodromans. Van een boekwinkel tot een ijssalon. Kat French schreef voor deze serie ‘Een hele onderneming‘, een geweldige roman.

kat-french-een-hele-ondernemingDe Little White Wedding Chapel van Marla Jacobs is een doorslaand succes. Gelukkige bruidsparen vanuit de wijde omtrek komen naar haar trouwkapel om hun jawoord te geven. Maar dan vestigt zich een begrafenisonderneming pal naast haar boetiek. Ze ziet het al voor zich: trouwlimo’s die met lijkwagens concurreren om een parkeerplek, bruidjes die tegen weduwen botsen, bruidsboeketten die worden verwisseld met grafkransen…

Marla is klaar voor de strijd: ze verzamelt een kleurrijk leger van dorpsgenoten om zich heen en stelt een oorlogsplan op. En dan blijkt haar nieuwe buurman totaal anders dan ze zich had voorgesteld.

French trapt de serie af met ‘Een hele onderneming’ een liefdevolle roman over hoe tegenpolen elkaar kunnen aantrekken. Maar ook een roman die veel humor bevat. Zo is vooral Jonny (trouwambtenaar in de trouwkapel van Marla) een geweldige man, die je door zijn humor al snel in je hart sluit. Zo eindigt hij een trouwceremonie niet met de standwoorden: ‘u mag de bruid kussen’ maar geeft hij er zijn eigen draai aan door te zeggen: ‘Nou mag je haar gezicht lekker aflebberen’. French zet daarnaast een sterk staaltje schrijfkunsten neer. Haar schrijfstijl is precies goed om helemaal verslingerd te raken aan dit verhaal.

French’s schrijfstijl is precies goed om helemaal verslingerd te raken aan dit verhaal

French beschrijft het verhaal vanuit meerdere perspectieven en fungeert zelf als alwetend persoon. Dit heeft ervoor gezorgd dat het een rond verhaal is geworden, je wordt niet met vragen achtergelaten en leert alle personages goed kennen. Het enige punt, wat het verhaal een beetje afzwakt, is dat het nogal voorspelbaar is. Na het lezen van de eerste twee hoofdstukken weet je waar het heengaat. Hier en daar komt French nog met een verassende plot twist maar deze zijn schaars. Een beetje meer variatie had dit verhaal naar een hoger level kunnen tillen.

‘Een hele onderneming’ is een heerlijke feelgoodroman, een beetje voorspelbaar maar door de humor zeker een aanrader.

Heb jij ‘Een hele onderneming’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!