Recensie: ‘Een royale vergissing’, Julia Quinn

Heel romanliefhebbend Nederland kijkt er naar uit als er weer een nieuw boek verschijnt over een Bridgerton telg. Schrijfster Julia Quinn brengt ons alweer het zesde deel in de serie ‘Een royale vergissing‘, waar we een duik nemen in het leven van de spontane Francesca.

Francesca Bridgerton ontmoette Michael Sterling, Londens beruchtste rokkenjager, tijdens een diner. In elk leven doet zich een beslissend moment voor waarna je weet dat niets ooit meer hetzelfde zal zijn. Voor Michael was het dat moment: de seconde dat hij oog in oog kwam te staan met Francesca. Het was een wonder dat hij zich staande wist te houden, zo diep was hij getroffen door haar schoonheid. Helaas vond het diner in kwestie plaats op de avond voorafgaand aan Francesca’s huwelijk – met Michaels neef.

Maar dat was toen. Nu is Michael meneer de graaf, en Francesca is weer vrij. Helaas ziet zij in hem nog steeds niets meer dan een goede vriend en vertrouweling. Durft Michael hun vriendschap op het spel te zetten door haar zijn ware gevoelens te tonen?‘ (Uitgegeven door Boekerij, vertaald door Karin Breuker).

Als er een nieuw Bridgerton boek uitkomt dan plan ik meteen een middag vrij in mijn agenda om het in één zit uit te lezen. De boeken van Julia Quinn zijn immers te goed om ze over meerdere dagen te verspreiden. Tijd om ons weer onder te dompelen in de wereld van de hoffelijkheid, charmante mannen en de wervelende liefdesverhalen, met Francesca als hoofdpersoon. (Let op deze recensie kan spoilers bevatten)

We ontmoeten Francesca op een belangrijk moment in haar leven, ze staat aan de vooravond van haar huwelijk met de liefde van haar leven John. Francesca is gelukkig, ziet haar hele toekomst al voor haar, maar door een ernstige gebeurtenis kan haar huwelijk niet doorgaan. Troost zoekt ze bij John’s neef Michael, alleen blijkt hij haar niet te kunnen helpen omdat hij heimelijk verliefd op haar is. Fast forward naar vier jaar later als ze elkaar weer treffen, met alle gevolgen van dien. Quinn zet met Francesca weer een fijn personage neer om je mee te nemen in een liefdesverhaal. Waar de vorige dames uit de Bridgerton familie werden gevormd door hun soms ietwat naïeve insteek of juist hun tomeloze kracht, heeft Quinn met Francesca een mateloos interessant personage neergezet door haar niet alleen voorgaande karaktereigenschappen mee te geven, maar ook een grote zelfstandigheid. Een feminist in een tijd waar dat nog niet echt voorkwam. Dit maakt Francesca een hoofdpersoon waar je jezelf in kunt herkennen, waar je al snel een band mee opbouwt en waar je gaandeweg het verhaal als een goede vriend of vriendin naast wilt gaan staan. Een personage die niet bang is om haar kwetsbaarheden te laten zien, maar daarnaast ongelofelijk krachtig is. Quinn zet met Francesca een realistisch personage neer, die niet perfect is, wat haar juist leuk maakt om te volgen.

‘Quinn zet met Francesca een realistisch personage neer’

We zijn het inmiddels van de schrijfster gewend, maar haar schrijfstijl is wederom pakkend, vlot, met oog voor details. Quinn beschikt over een combinatie in haar schrijfstijl die je niet vaak tegenkomt. Haar manier van schrijven is uiterst beeldend, waardoor je iedere situatie voor je ziet, maar ze bezit daarnaast het talent om de vaart goed in het verhaal te houden. Iets dat niet altijd hand in hand gaat in een verhaal, maar door deze schrijfster perfect met elkaar gecombineerd wordt. Wat dit boek daarnaast zo goed maakt is dat Quinn je blijft verrassen. Ja, je weet wie met elkaar eindigt, maar de weg daarnaartoe is er een vol plot twisten, spannende momenten en doeltreffende scenes.

‘Een royale vergissing’ is een pakkend zesde deel in de serie waar we allemaal zo van zijn gaan houden. Het verhaal zit vol met liefde, spanning en ontroerende momenten. De schrijfstijl van Quinn schittert vanaf de eerste pagina en houd je nog urenlang vast!