Recensie: Een tweede kans voor Jazz, Simone Luijten

Twee uitermate schattige hondjes, een hoofdpersoon met pit en grappige bijpersonages. ‘Een tweede kans voor Jazz’ van Simone Luijten heeft het allemaal.

‘Lisa werkt als vrijwilliger elke zaterdag in een asiel. Ze houdt van honden, maar haar huis is te klein om er zelf eentje te hebben. Dus schrobt ze elke week de hokken en maakt ze een wandeling met de beesten. Hond Jazz heeft een speciaal plekje in haar hart, want ze is er al een tijdje en ze is oud. Niemand wil haar hebben. De honden zijn niet de enige reden dat Lisa wekelijks in het asiel te vinden is. Dierenarts Richard is een aantrekkelijke man, en nog single ook. Zelfs Jazz lijkt dol op hem. Als er een puppy wordt achtergelaten, breng dat Lisa en Richard dichter bij elkaar. En het is een kans om Jazz’ leven wat op te fleuren. Of zal ze toch een baasje krijgen? Uiteindelijk hoopt iedereen met de juiste persoon mee naar huis te gaan!’

De laatste tijd komen er steeds meer boeken uit waarin dieren een grote rol spelen, and I love it! Toen ik hoorde dat bij de nieuwe uitgeverij Loft Books  de novelle ‘Een tweede kans voor Jazz’ uitkwam was ik dan ook meteen enthousiast. En boy oh boy dit boek stelde zeker niet teleur. Wat een prachtig verhaal heeft Luijten geschreven: ontroerend, bij vlagen grappig, maar vooral erg liefdevol. De band tussen de honden en vrijwilliger Lisa heeft Luijten op een fantastische manier naar de pagina’s weten te vertalen. Ze werkt met een gedetailleerde vertelstijl, waardoor gevoelens, uiterlijke kenmerken en emoties meteen in het oog springen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen de hoofdpersoon goed leert kennen, maar eveneens een goed beeld krijgt van de dieren.

Ontroerend, bij vlagen grappig, maar vooral erg liefdevol

Dit verhaal bestaat uit zo’n tachtig pagina’s en ik vroeg mij af of Luijten het voor elkaar zou krijgen om een rond verhaal neer te zetten. Hoewel ik zeker denk dat dit boek over de tweehonderd pagina’s had mogen bezitten (er zijn nog genoeg aanknopingspunten), is ‘Een tweede kans voor Jazz’ zeker een rond verhaal geworden waarbij je niet achterblijft met vragen. De schrijfster heeft het zelfs voor elkaar gekregen om een epiloog te schrijven, waardoor je met dat bekende zo-is-het-goed-gevoel achterblijft dat alleen een geweldig geschreven feelgood roman kan geven.

‘Een tweede kans voor Jazz’ is de perfecte feelgood novelle voor deze lente!

Heb jij ‘Een tweede kans voor Jazz’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!