Recensie: ‘Feel Again’, Mona Kasten

Zeg je Mona Kasten, dan zullen veel YA/NA liefhebbers meteen een lofzang opsteken over deze schrijfster. Ze veroverde al onze boekenharten met haar verslavende ‘Again‘ serie en voegt daar dit najaar een prachtig derde boek aan toe ‘Feel Again‘. Is het net zo goed als de eerdere twee boeken?

Sawyer Dixon is jong, stoer – en een buitenstaander. Sinds de dood van haar ouders heeft ze voor niemand meer haar hart opengesteld. Dat verandert als ze Isaac Grant ontmoet. Met zijn nerdbril en vreemde kleding is hij eigenlijk precies het tegenovergestelde van het type waar Sawyer voor valt. Wanneer Isaac, die klaar is met het singlebestaan, haar om hulp vraagt, sluiten de twee een deal: Sawyer verandert Isaac in een bad boy en mag zijn ontwikkeling vastleggen als fotoproject voor haar studie. Maar Sawyer had niet verwacht dat Isaac en zij zulke intense gevoelens voor elkaar zouden krijgen.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: I Love dit boek! Mona Kasten brengt ons een derde deel van haar serie dat overtuigt, waarin haar schrijfstijl straalt. Maar vooral een verhaal dat pakt door de perfecte uitwerking van de verhalen rondom de personages.

In ‘Feel Again’ duiken we eindelijk in het verhaal van Sawyer, het meisje dat in de vorige boeken iedereen wegjoeg met haar ijzere blikken en voor niets of niemand bang leek. Kasten geeft ons een kijkje achter de harde buitenkant van Sawyer en brengt ons een kwetsbaar en complex personage dat je vanaf de eerste pagina meteen in je hart sluit. De schrijfster heeft het achtergrondverhaal rond Sawyer tot in de puntjes uitgewerkt en brengt met iedere bladzijde die je leest een nieuwe kant van het personage naar voren. Doordat je zo dichtbij Sawyer in de buurt wordt gebracht, haar gedachtes leest leer je haar begrijpen. Meeleven met het verhaal van Sawyer is dan ook een understatement, het is net alsof je naast haar loopt. Kasten voert naast Sawyer nog een ander hoofdpersonage op, de iets wat stille, verlegen love-interest van Sawyer: Isaac. De twee vullen elkaar perfect aan, waar Sawyer vooral kiest om kracht te zetten met haar woorden, laat Isaac het zien in zijn acties. Kasten heeft twee personages gecreëerd waar je vanaf de eerste pagina voor juicht en hoopt dat ze elkaar, ondanks alle problemen, mogen vinden.

‘Een parel van een derde deel!’

De schrijfstijl van de schrijfster is net zoals bij de twee andere boeken om door een ringetje te halen. Het is heerlijk vlot op de momenten waar een beetje vaart in het verhaal welkom is en fijn gedetailleerd als er meer diepgang in het verhaal vereist is. Kasten schuwt er daarnaast niet van terug om moeilijke onderwerpen aan te snijden, zo behandeld ze in ‘Feel Again’: verwaarlozing. Een onderwerp dat de schrijfster met veel respect naar de pagina’s brengt en waarvan ze de gevolgen laat zien op mensen. Een onderwerpkeuze die dit verhaal een mooie gelaagdheid meegeeft. Wat ik daarnaast erg mooi vond om te zien is dat Kasten haarzelf echt de tijd heeft gegeven om de personages te introduceren, voordat het gaat om de fysieke aantrekkingskracht. Hierdoor krijg je een beter beeld van het verhaal.

Kasten zet met ‘Feel Again’ het perfecte derde deel van deze serie neer, voor mij het beste boek tot nu toe! De complexe personages met hun eigen verhaal, de chemie die van de pagina’s spat en Kasten’s verfijnde schrijfstijl maken dit een pareltje voor iedere YA/NA liefhebber! Ik kan niet wachten om weer een boek van haar hand te lezen, en gelukkig duurt dat ook niet meer zo lang! Uitgeverij Boekerij brengt volgend jaar februari het vierde deel van de serie uit ‘Hope Again

Heb jij ‘Feel Again’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het boek vindt!