Recensie: ‘Finding Jupiter’, Kelis Rowe

Allebei zijn ze jong iemand verloren, allebei gaan ze daar anders mee om. Als het lot ze samenbrengt en daarna weer uit elkaar rukt, is het aan Ray en Orion om te beslissen of hun liefde sterk genoeg is. Kelis Rowe brengt ons het ultieme liefdesverhaal met ‘Finding Jupiter‘. Een verhaal dat je niet in de koude kleren gaat zitten.

‘Ray has no time for romance. She’s queen of the roller rink, she writes found poetry, and she’s got her eyes set on her own independent future. Besides, she’s seen what loving someone too much – and losing them – can do to a person. Orion, on the other hand, would like to be smooth with the girls. Just once. He looks like the jock his father wants him to be, but really he’s a hopeless romantic. When he spots Ray at the rink, it feels like the stars have aligned. But now it seems like something in their families’ past will stand in their way, and cross their stars forever…’ (In het Engels uitgegeven door uitgeverij Walker Books).

Als er een uitgeverij is waar ik echt fan van ben door de prachtige YA-verhalen die ze uitbrengen met een mooie onderliggende laag dan is het Walker Books wel. De uitgeverij brengt deze zomer het nieuwe boek van Kelis Rowe ‘Finding Jupiter’ uit, waar de voorgaande omschrijving helemaal voor opgaat. Want jeetje, wat is dit een prachtig verhaal!

We maken kennis met Ray en Orion op belangrijke punten in hun leven. Beide worstelen zichtbaar met volwassen worden, hun geschiedenis en het gemis van mensen om hen heen. Als ze elkaar tegenkomen is vooral Ray op haar hoede of ze Orion toe zal laten, de littekens die ze meedraagt van het verleden zitten diep, waardoor niemand echt dichtbij kan komen. Toch lijken de twee tot elkaar aangetrokken en beginnen ze zich beetje bij beetje meer naar elkaar open te stellen. Rowe brengt ons twee personage die mateloos interessant zijn om te volgen. Ray leeft samen met haar moeder, nadat haar vader in een auto ongeluk bij haar geboorte is omgekomen. Ze mist hem in haar leven en steekt haar verdriet in kunst. Ray houdt iedereen op afstand die iets te dicht bij haar in de buurt komt en voor liefde lijkt ze in eerste instantie helemaal niet open te staan. Totdat ze Orion tegenkomt. Orion op zijn beurt is een gereserveerde jongen die zijn dagen doorbrengt met zijn beste vriend Mo en in het zwembad waar hij traint voor de kampioenschappen. Hij houdt van rust, maar voor Ray gaat hij met alle liefde in de grootste drukte staan om haar te overtuigen van zijn liefde. We lezen het verhaal over hun ontluikende, haast Romeo & Julia achtige liefde vanuit beide perspectieven en worden zo dichtbij de personages gebracht. We lezen over hun worstelingen, hun verlangens voor de toekomst en gevoelens in het heden. Rowe brengt ons gelaagde personages die een feest zijn om te volgen.

‘Een boek dat je tranen in je ogen zal brengen van ontroering en gelach’

Met ‘Finding Jupiter’ deputeert Rowe in de wereld van de YA-verhalen, wat ze doet met een adembenemend mooie schrijfstijl. Rowe’s schrijfstijl houdt te midden tussen pakkend en vlot, en prachtig gedetailleerde. Alsof je een kunstwerk leest. Daarnaast weet ze als geen ander hoe ze een mooi, maar ook zeker spannend verhaal moet brengen. Een Romeo & Julia achtig verhaal waarin we te maken krijgen met meerdere spannende plottwisten. Want jeetje, het einde zag ik zeker niet aankomen. Maar dat is nog niet alles. De schrijver kiest ervoor om beladen onderwerpen bespreekbaar te maken, zoals: rouwen en ziektes. Zo lijft Orion aan een ziekte waarbij veel prikkels ervoor zorgen dat hij zich niet meer kan concentreren en volledig afsluit (dit is ook prachtig doorvertaald naar de cover waar hij met zijn ogen dicht is afgebeeld). Rowe heeft gelaagdheid in het verhaal gebracht en brengt ons menselijke, kwetsbare personages waar je vanaf de eerste pagina van gaat houden.

‘Finding Jupiter’ is een prachtig YA-debuut van Rowe. Een verhaal dat alles heeft waar je naar zoekt in een YA: coming-of-age vibes, pakkende onderliggende boodschappen en personages die zo mooi open en kwetsbaar zijn dat iedereen er iets uit zal kunnen halen om van te leren. Een boek dat je tranen in je ogen zal brengen van ontroering en gelach, en nog heel, heel lang bij zal blijven.