Recensie: ‘Five Tuesdays in Winter’, Lily King

De naam Lily King is al vaker voorbijgekomen op Boekhopper. Halverwege dit jaar bracht ze ons nog het prachtige ‘Writers & Lovers‘ waarbij alle puzzelstukjes voor een mooi verhaal op zijn plaats vielen. Aankomend voorjaar brengt de schrijfster ons ‘Five Tuesdays in Winter’ waarin ze tien pakkende korte verhalen samenbrengt. Een traktatie voor de lezer die houdt van romans met een literaire touch.

King collects ten of her finest short stories, opening fresh realms of discovery for avid and new readers alike. Told in the intimate voices of unique and endearing characters of all ages, these tales explore desire and heartache, loss and discovery, moments of jolting violence and the inexorable tug toward love at all costs. A bookseller’s unspoken love for his employee rises to the surface, a neglected teenage boy finds much-needed nurturing from an unlikely pair of college students hired to housesit, a girl’s loss of innocence at the hands of her employer’s son becomes a catalyst for strength and confidence, and a proud nonagenarian rages helplessly in his granddaughter’s hospital room. Romantic, hopeful, brutally raw, and unsparingly honest, some even slipping into the surreal, these stories are, above all, about King’s enduring subject of love.’ (Uitgegeven door PanMacmillan)

Lily King wist mij het afgelopen jaar te verrassen met ‘Writers & Lovers’. Nog niet eerder had ik een werk van haar gelezen, maar na het lezen van dat boek was ik meteen verslingerd aan haar schrijfstijl, haar manier van verhaalvertelling en vooral de wijze waarop ze personages opvoert, zo realistisch en pakkend. King heeft namelijk het talent om verhalen te schrijven over mensen die je zo op straat tegen zou kunnen komen, personages die menselijk zijn, zo hun gebreken hebben maar waarbij ook de mooie kanten worden gevierd. Dit past ze ook toe in haar nieuwe korte verhalenbundel ‘Five Tuesdays in Winter’. King brengt ons verhalen over jongeren die volwassen worden, volwassenen die leren te accepteren wie ze zijn en over familie’s waarbij niet alles even soepel verloopt. Uit het leven gegrepen situaties waarin iedere lezer zich zal kunnen herkennen.

‘Een verhalenbundel waar emoties prachtig in centraal staan’

King voert daarbij de emoties van haar personages met verve op. Zo lezen we over verlies, rouwen, scheidingen, blijdschap en liefde. Emoties die rauw naar voren worden gebracht en waar je als lezer helemaal in mee wordt genomen, doordat King je dichtbij de personages brengt. Ik heb meerdere favoriete verhalen in deze bundel, maar eentje staat toch wel aan de top van de lijst. Het verhaal over een alleenstaande vader die zorgt voor zijn tienerdochter en daarnaast ook een boekhandel draaiende houdt. Daar wordt hij verliefd op een van zijn medewerkers, die hem weer laat opbloeien. Een verhaal waarbij prille liefde centraal staat, maar ook veel zelfacceptatie naar voren komt. De vader leert om zichzelf te accepteren in de liefde maar ook in zijn manier van omgaan met de wereld. (Ik zal niet alles verklappen uit het verhaal, maar dit is zeker een tranentrekker!).

King trakteert ons in dit boek weer op een prachtig staaltje schrijverschap. Zowel in recht toe recht aan dialogen waarbij niet alleen de personages elkaar beter leren kennen, maar ook de lezer een inkijkje krijgt in hoe de personages met elkaar omgaan en over elkaar denken. King wisselt dit af met mooie passages waarin de gedachtengangen van haar personages centraal staan en helemaal worden uitgeplozen. Hierbij weet ze zelfs de kleinste details om te zetten in mateloos interessante teksten en je helemaal mee te nemen in het verhaal met haar beeldende, haast literaire schrijfstijl.

‘Five Tuesdays in Winter’ is een pakkende korte verhalenbundel waar iedereen een verhaal in zal vinden dat raakt, je aan de pagina’s gekluisterd houdt en waarin het schrijftalent Lily King straalt als nooit te voren! Ik ben onder de indruk van deze bundel!