Recensie: ‘Flashback’, SJ Watson

In 2011 raakte heel thrillerliefhebbend Nederland in de ban van schrijver SJ Watson toen zijn boek ‘Voor ik ga slapen’ verscheen. Het boek zonder tekst op de cover, alleen een oog, wist de interesse van menig lezer te trekken. Al snel werd het boek verfilmd en werd de hype rondom SJ Watson nog groter. Lang was het wachten op zijn volgende boek, maar dat was het zeker waard. Dit najaar brengt hij ons ‘Flashback‘!

‘Ooit was Blackwood Bay een drukbezocht kustplaatsje. Maar nu, geplaagd door teruglopende toeristenaantallen en economische malaise, is het nog maar een schim van wat het was. Het is een spookstadje geworden, en daarmee de perfecte locatie voor filmmaker Alex om haar nieuwe documentaire te schieten. Maar de hechte dorpsgemeenschap is achterdochtig over haar motieven. Want er gebeurt nooit wat in hun dorp, dus waarom zou ze hier filmen? Of is er iets? Weet zij meer dan ze zegt, en wie is ze eigenlijk?’

Een paar weken geleden viel er een kaartje op de mat ‘Blackwood Bay’ stond er met gekleurde letters op de voorkant. Nieuwsgierig draaide ik de kaart om, omdat Blackwood Bay mij niet heel bekend in de oren klonk. Als snel kwam ik erachter dat het ging om het nieuwe boek van de immens populaire schrijver SJ Watson. Een paar dagen later werd ik wederom verrast, dit keer viel het boek zelf op de mat. En ik kan je zeggen: SJ Watson stelt alles behalve teleur, wauw wat is dit weer een pakkend, uitermate spannend verhaal!

In ‘Flashback’ maken we kennis met Alex, een filmmaker die naar een Engels dorp afreist om daar een documentaire over te maken, althans dat lijkt het in eerste instantie. De mensen in het dorp hebben daar zo hun twijfels over en al snel is de ‘vreemde vrouw’ het gesprek van de dag. Alex is namelijk benieuwd naar het verhaal rondom de meerdere meisje uit het dorp die vermist raakte, maar blijkt ook over een eigen geheim te bezitten. Net zoals in zijn vorige boek speelt Watson met het geheugen van zijn personages en vertelt hij het verhaal zowel in het heden als het verleden, waarin we beetje bij beetje steeds meer in de buurt komen van een schrikwekkende waarheid.

‘Een krachtig verhaal dat intens spannend is!’

Watson zet met Alex een krachtig personage neer, waar je meer over wil weten. Een complex personage waar je onderbuikgevoel bij zegt dat je hier en daar wat informatie mist om echt te kunnen doorgronden wie ze is. Hiermee laat de schrijver wederom zijn kracht zien als thrillerschrijver en doet hij zijn imposante eerdere werken eer aan. De schrijver beschikt over een prachtige gedetailleerde pen en weet je daarmee in een mum van tijd het verhaal in te trekken. Daarnaast zorgt zijn beeldende schrijfstijl er ook voor dat je als lezer als het ware mee op pad gaat in de zoektocht van Alex, je zit naast haar, loopt met haar mee en ontdekt beetje bij beetje steeds meer informatie. De spanningsboog weet Watson dan ook als geen ander strak te houden, meerdere malen zat ik op het puntje van mijn stoel van de spanning.

Watson zegt met ‘Flashback’ wederom een intens verhaal neer dat alles bevat dat je in een goede thriller wilt hebben: een spannend plot, pakkende personages en een prachtige beeldende schrijfstijl die je in de ban houdt van het verhaal. Een boek dat je niet in de koude kleren gaat zitten!

Heb jij ‘Flashback’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het verhaal vindt!