Recensie: ‘Friends 25 jaar feestbox’

‘So no one told you life was gonna be this way… I’ll be there for you’ Als je net zoals ik een echte Friends fan bent, dan ken je de titel song uit je hoofd en heb je hem waarschijnlijk al honderden keren meegezongen. Om het 25-jarig jubileum van de show feestelijk te vieren bracht Warner Bros. de Friends Anniversary box uit. Een box met alle tien de seizoenen, plus een aantal hele toffe bonussen. Warner Bros. stuurde een exemplaar op naar Boekhopper.

‘De moderne Manhattanbewoners Rachel, Monica, Phoebe, Joey, Chandler en Ross zijn terug in een prachtige boxset met alle 236 originele afleveringen (alle tien seizoenen) die volledig zijn geremastered van de 35mm negatieven naar stralende high-definition breedbeeld met 5.1 audio. Meer dan 80 uur aan content en bonusmateriaal.’

‘I love Friends!’ Waarschijnlijk net zoals het merendeel van de wereldbevolking. Wie kan zich niet het openingsshot van de eerste aflevering herinneren, waarin we door de ruiten van Central Perk voor het eerst kennismaken met de gezellige, leuke vriendengroep. Het moment dat Rachel door de deuren komt rennen in een bruidsjurk, net wanneer Ross zegt dat hij toch echt graag getrouwd wil zijn. 25 jaar na het begin is het nog steeds één van mijn favoriete serie-openingen. Toen ik hoorde dat Warner Bros. een anniversary box ging uitbrengen was ik dan ook meteen enthousiast (sowieso omdat er steeds meer geruchten ontstaan over een revival van de serie, iep!)

Ik had Friends al jaren niet meer compleet in seizoenen gezien, soms wat flarden op televisie. Toen de box dan ook op de deurmat viel heb ik meteen een weekend in mijn agenda geblokt om weer te gaan genieten van de serie. Een serie die ook na 25 jaar nog steeds staat als een huis. Want wat blijven de verhaallijnen in Friends goed! Het leuke aan deze box is dat je de afleveringen in een keer achter elkaar kunt kijken en dus ook kunt zien hoe de acteurs zijn gegroeid door de jaren heen. In het eerste seizoen tasten ze hun rollen nog een beetje af en moeten ze aan elkaar wennen, maar twee seizoenen later valt het niet eens meer op dat je naar – nu toch wel hele bekende – acteurs zit te kijken. Maar kijk je echt naar Monica, Rachel, Phoebe, Chandler, Ross en Joey.

‘De Friends Anniversary box neemt je mee terug naar het begin van de serie en zorgt ervoor dat je er weer helemaal verslingerd aan raakt’

De anniversary box komt met een aantal toffe bonussen, waaronder twee interviews met de castleden bij Jay Leno en Ellen Degeneres uit 2004. De castleden zijn daar meerdere keren aangeschoven en vertellen ronduit over de serie en hun leven, altijd leuk om deze oude beelden weer terug te zien. Maar voor mij toch wel het meest speciale aan deze box, is dat de originele aflevering waarin Rachel aan Ross vertelt dat ze zwanger is, wordt vertoond. De aflevering die destijds op televisie verscheen was namelijk heel anders dan wat de makers voor ogen hadden. Het vreselijke drama met 9/11 was net gebeurd waardoor bepaalde scenes niet meer geschikt waren voor televisie. In de anniversary box laten ze de originele aflevering voor het eerst zien en als echte fan mag je deze zeker niet missen. De grappen zijn op het scherpst van de snede, de lol tussen de castleden spat van het scherm. Wat mij betreft is het één van de beste afleveringen uit de serie!

Zoals iedere goede seriebox betaamd zitten er ook de nodige bloopers in. Warner Bros. heeft ervoor gekozen om hier een hele special aan te wijden. Deze compilatie is zeker een aanrader om te kijken. Niet alleen zie je de meest grappige momenten ontstaan, ook krijg je zo een uniek inkijkje achter de schermen. Het zal geen verrassing zijn dat ik heb genoten van deze Friends box en dat in de toekomst ook zeker nog ga doen (ik heb gelukkig nog vele uren Friends afleveringen te gaan). Friends is de moeder der series, waar je het liefst een heel weekend voor op de bank kruipt om de ene naar de andere aflevering te bekijken. Door alle extra’s die in deze box zitten, kom je nog meer te weten over de serie en de castleden. Leuk detail, bij de anniversary box krijg je ook een prachtige to-go cup, met de grappige catchy one liners uit de serie!

De Friends Anniversary box neemt je mee terug naar het begin van de serie en zorgt ervoor dat je er weer helemaal verslingerd aan raakt.