Recensie: ‘Frying Plantain’, Zalika Reid-Benta

Opgroeien met twee verschillende nationaliteiten is niet altijd even gemakkelijk. Voor de een ben je te rustig, voor de ander te druk. Een worsteling waar hoofdpersoon Kara in het nieuwe boek van Zalika Reid-BentaFrying Plantain‘ uitgebracht bij Dialogue Books (imprint van Little Brown Books) doorheen gaat, die de schrijfster prachtig weet te vangen.

Kara Davis is a girl caught in the middle – of her Canadian nationality and her desire to be a ‘true’ Jamaican, of her mother and grandmother’s rages and life lessons, of having to avoid being thought of as too ‘faas’ or too ‘quiet’ or too ‘bold’ or too ‘soft’.

Set in Little Jamaica, Toronto’s Eglinton West neighbourhood, Kara moves from girlhood to the threshold of adulthood, from elementary school to high school graduation, in these twelve interconnected stories. We see her on a visit to Jamaica, startled by the sight of a severed pig’s head in her great aunt’s freezer; in junior high, the victim of a devastating prank by her closest friends; and as a teenager in and out of her grandmother’s house, trying to cope with the ongoing battles between her unyielding grandparents.‘ (Dit boek is Engels)

Ik hou van boeken met een mooie boodschap, die niet altijd meteen naar voren komt maar tussen de regels te lezen is. Toen ik las dat ‘Frying Plantain’ uitkwam werd ik meteen gegrepen door de verhaallijn. Een verhaal over een meisje dat probeert haar weg te vinden tussen de twee culturen waarin ze wordt opgevoed. Ik verwachtte een indrukwekkend verhaal en boy oh boy wat heeft Zalika Reid-Benta een prachtig verhaal geschreven!

In ‘Frying Plantain’ maken we kennis met Kara als ze een vrolijk, naïef jong meisje is dat probeert om haar klasgenoten te overtuigen van haar moed. In twaalf hoofdstukken zien we haar volwassen worden met alle worstelingen die daarbij komen kijken. Reid-Benta zet met Kara een interessant hoofdpersonage neer. Het perfecte personage om je mee te nemen in het verhaal van een meisje dat volwassen wordt terwijl ze te maken krijg met twee verschillende culturen. Kara bevindt haarzelf in de strijd dat ze aan de ene kant te Jamaicaans wordt bevonden en aan de andere kant te Canadees, ze heeft het gevoel dat ze er niet bijhoort. Doordat ze ietwat gesloten is, maar de schrijfster wel haar gedachtes opschrijft, word je dichtbij Kara gebracht en leer je haar en de verschillende culturen zo goed kennen. Je ziet Kara voor je ogen opgroeien, voor haarzelf opkomen, steeds meer haar eigen pad volgen. Wat niet alleen ervoor zorgt dat je met haar meeleeft maar ook de nodige emotie in het verhaal brengt. Volwassen worden gaat gepaard met de nodige worstelingen, deze heeft de schrijfster met zoveel passie en precisie naar het papier vertaald dat ik meerdere malen met tranen in mijn ogen zat te lezen.

‘Frying Plantain’ is een pareltje dat je niet wilt missen’

‘Frying Plantain’ straalt niet alleen door de unieke verhaallijn, maar ook door de prachtige verhaalinsteek. In 12 relatief korte hoofdstukken, die staan voor de jaren waarin Kara volwassen wordt, laat Reid-Benta een mooi staaltje schrijfwerk zien. Ze wisselt met verve tussen verschillende vormen. Zo lezen we het eerste hoofdstuk vanuit de ik-vorm, maar zien we een paar hoofdstukken later een prachtige dagboekstijl zich openbaren. Maar het is vooral de stem van Kara, die de schrijfster bij iedereen leeftijd perfect weet te vangen, die zorgt voor een overtuigend verhaal. Dit in combinatie met haar oog voor bijpersonage, met alle zo hun eigen geschiedenis, zorgt voor een compleet, vol verhaal. Dat rijk voelt aan culturele aspecten, coming-of-age momenten en kleurrijke personages.

‘Frying Plantain’ heeft mij meer dan positief verrast, het is een pareltje! Zoals ik al schreef hou ik van boeken waar een mooie boodschap inzit die je niet altijd meteen ziet. Reid-Benta verwerkt meerdere prachtige boodschappen in haar verhaal die dit boek net dat laagje extra geven. Zo laat ze zien dat je mag zijn wie je wilt zijn, dat het niet uitmaakt of je ’te rustig’, ’te druk’ bent. Het maakt alleen uit wat voor waarde jij aan deze termen geeft. Reid-Benta heeft een prachtig verhaal neergezet over volwassen worden, voor jezelf kiezen en opgroeien met verschillende culturen.

Heb jij ‘Frying Plantain’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het verhaal vindt!