Recensie: ‘Ganbatte’, Francesc Miralles & Héctor García

‘Er is geen mens die niet door liefde een held kan worden’, een quote van Plato die naar voren komt in het prachtige nieuwe boek van Francesc Miralles en Héctor García en meteen vangt waar dit boek over gaat. De twee schrijvers bundelen wederom hun krachten en brengen ons een pakkend relaas over de Japanse kunst van de wilskracht in ‘Ganbatte‘.

‘In plaats van iemand succes te wensen, zeggen ze in Japan ganbatte, wat zoveel betekent als: ‘Doe je best en geef niet op.’ Succes is voor een groot deel afhankelijk van geluk hebben, ganbatte gaat juist uit van je eigen kracht. De filosofische boodschap die erachter ligt, is: ‘Doe je best in alles wat je doet en als de dingen niet gaan zoals je hoopte, maakt dat niet uit, want je weet dat je er alles aan hebt gedaan.’ García en Miralles hebben sinds hun bestseller Ikigai nog meer inzicht gekregen in de gebruiken van Japanners, en deze onontdekte filosofie helpt je om ambitieuze doelen te bereiken. Ze laten zien hoe je kunt denken als een marathonloper: jezelf positief toespreken, korte- en langetermijndoelen stellen, fysiek en mentaal ontspannen blijven, obstakels en hoe die te overwinnen visualiseren, je concentreren en je niet laten afleiden van het einddoel.‘ (Uitgegeven door Boekerij, Carla Zijlemaker).

De Japanse cultuur is al jaren een inspiratiebron voor velen: de wijze lessen die je eruit kunt trekken, de krachtige gebruiken die ieders leven betekenisvoller maken en nu maken we kennis met een nieuw fenomeen: ganbatte. De Japanners passen deze kunst al jaren toe in hun leven en Miralles en García laten de wereld er nu ook mee kennismaken.

De Japanse kunst van de wilskracht, ook wel Ganbatte genoemd. In Japan worden mensen geen succes gewenst, maar ganbatte, wat betekent: doe je best en geef niet op. In korte, pakkende hoofdstukken zetten de schrijvers dit fenomeen uiteen, waarbij ze inzoomen op persoonlijke verhalen, filosofische werken en dit bundelen tot de ‘Tien wetten van Ganbatte’. Deze wetten komen gaandeweg het verhaal terug en worden telkens gespecificeerd tot een bepaald onderwerp, zo zijn er de tien wetten voor schrijvers en de tien wetten voor een langdurige liefde. Miralles en García maken hiermee ganbatte inzichtelijk en reiken je de hand om het toe te passen in je eigen leven. Daarbij zijn vooral de concrete voorbeelden erg fijn. Zo vertellen ze bijvoorbeeld hoe in het Japanse bedrijfsleven ganbatte wordt toegepast. Waar we vaak nogal eens de opmerking horen: ‘dat heb ik al geprobeerd, maar het werkt niet’. Blijken de Japanners daar een hele andere kijk op te hebben. Iets heruitvinden is daar het meest waardevolle wat je kunt doen. ‘Ganbatte’ geeft dan ook inzichten hoe je met een andere blik naar de wereld kunt kijken.

‘De Japanse kunst van de wilskracht ‘ganbatte’ inspireert!’

Miralles en García brengen ons een toegankelijk boek en worden net zoals in hun vorige werken op geen een punt belerend. De Japanse kunst van de wilskracht wordt uiteengezet, geflankeerd met gedegen onderzoek en pakkende verhalen die inspireren en motiveren. De schrijvers laten zien hoe krachtig mensen zijn als ze geloven in zichzelf, dit is voor mij dan ook een van de mooiste onderliggende lagen die de twee in het boek hebben verwerkt. Want het zou uiteraard geen boek van deze schrijvers zijn zonder krachtige onderliggende boodschappen. Dit in combinatie met hun vlotte schrijfstijl, waardoor je binnen een mum van tijd door dit boek heen vliegt, zorgt voor een ware parel om te lezen.

‘Ganbatte’ zet aan tot denken, maar door de praktische insteek van het verhaal blijft het daar niet alleen bij. Lezers worden met de wetten van ganbatte handvatten aangereikt om zelf ganbatte in hun leven toe te passen. Hiermee onderscheiden Miralles en García zich voor mij in dit genre, ze brengen een realistisch verhaal waar je zelf uit kunt opnemen wat je wilt. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat ik fan ben van ‘Ganbatte’. De prachtige uiteenzetting van dit mooie aspect van de Japanse cultuur, de vlotte schrijfstijl en de pakkende ervaringsverhalen maken dit een boek om niet meer te vergeten!